
Unia Europejska wprowadza istotne zmiany w przepisach dotyczących prawa jazdy, mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Wśród nowych regulacji znajdą się m.in. dwuletni okres próbny dla nowych kierowców, obniżenie wieku uprawniającego do prowadzenia pojazdów w kategorii B do 17 lat oraz ograniczenie ważności prawa jazdy do 15 lat.
Zgodnie z nowymi przepisami, każdy nowy kierowca – niezależnie od wieku – będzie objęty dwuletnim okresem próbnym. W tym czasie obowiązywać go będą bardziej rygorystyczne sankcje za wykroczenia drogowe, w tym za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Celem tej zmiany jest zwiększenie bezpieczeństwa na europejskich drogach.
Państwa członkowskie będą mogły zdecydować o obniżeniu minimalnego wieku dla kierowców kategorii B do 17 lat. Osoby te będą mogły prowadzić pojazdy wyłącznie w obecności doświadczonego kierowcy do ukończenia 18 lat. Ma to przyczynić się do lepszego przygotowania młodych kierowców do samodzielnej jazdy.
Ustalono również, że prawo jazdy w kategoriach A i B będzie wydawane na okres 15 lat. Taka praktyka obowiązuje już w Polsce, ale teraz zostanie ujednolicona na poziomie całej UE. Do 2033 roku Polska będzie zobowiązana do wymiany bezterminowych dokumentów na nowe, z określoną datą ważności.
Podniesiono wiek, w którym państwa członkowskie mogą wymagać od kierowców badań lekarskich – z 50 do 65 lat. Decyzja o obowiązkowych badaniach pozostanie jednak w gestii poszczególnych krajów, które mogą zdecydować się na wymaganie zaświadczeń lekarskich lub samooceny zdrowotnej kierowców.
Nowe przepisy przewidują również obniżenie minimalnego wieku dla kierowców autobusów (kategoria D) z 23 do 21 lat dla osób posiadających przyspieszone świadectwo kwalifikacji zawodowej. Jest to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na zawodowych kierowców w Europie.
Obecnie w UE obowiązuje wzajemne uznawanie praw jazdy między krajami, jednak nie ma jednolitych przepisów dotyczących ich odbierania. Planowane zmiany zakładają, że decyzja o cofnięciu prawa jazdy podjęta w jednym państwie członkowskim będzie respektowana w całej Unii. Informacja o takim przypadku zostanie odnotowana w systemie Resper, co ma ułatwić egzekwowanie zakazu prowadzenia pojazdów.
Negocjacje pomiędzy Polską prezydencją a Parlamentem Europejskim w sprawie nowych przepisów zostały zakończone. Teraz uzgodnione regulacje muszą zostać zaakceptowane przez kraje członkowskie i Parlament Europejski, zanim wejdą w życie. Celem tych zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa i ujednolicenie przepisów na poziomie unijnym.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie