Reklama

Młodzi Polacy wolą inwestować w akcje, niż preferowane przez starsze pokolenia nieruchomości

Agencja
09/09/2025 07:09

Młodzi Polacy (pokolenie Z) pytani o kluczowe aktywa do długoterminowej budowy majątku, częściej wskazują na akcje spółek (27%), niż na inwestycje w rynek nieruchomości (25%).

59% Polaków inwestujących z Revolut to osoby w wieku 18-34 lat, co świadczy o rosnącym udziale młodego pokolenia wśród inwestorów aktywnych na rynku kapitałowym.

42% transakcji zasilających konta inwestycyjne polskich klientów Revolut w wieku 18-24 lat to transakcje automatyczne, będące zaokrąglonymi końcówkami z codziennych płatności.

Choć inwestorki wciąż stanowią mniejszość, ich udział zwiększa się wśród osób młodych, od zaledwie 18% wśród klientów Revolut w wieku 35-54 lat, do 24% w przedziale 18-34 lat.

Głównym źródłem informacji o inwestowaniu dla pokolenia Z są w Polsce social media (21%), porady inwestycyjne online mogą być jednak ryzykowne i narażać młodych na straty.

Liczba klientów, którzy zarejestrowali w aplikacji Revolut konto inwestycyjne do handlu m.in. akcjami, ETF i obligacjami przekroczyła w Polsce 590 tysięcy (+45% vs. koniec 2024 r).

Skąd czerpią informacje o inwestowaniu? Na jakie produkty inwestycyjne stawiają? Ile średnio inwestują? Analiza objęła zagregowane dane o transakcjach klientów Revolut oraz wyniki badania opinii Revolut Money Report z 20 krajów Europy, w tym Polski, z czerwca 2025 r. Zmiana pokoleniowa w inwestowaniu jest faktem.

Jak inwestuje pokolenie Z

Powiedzieć, że młodzi inwestują inaczej niż starsze pokolenia to nic nie powiedzieć. To jedyne pokolenie, które w ogólnopolskim badaniu opinii Santander TFI z lipca 2025 r. zapytane o to gdzie kupujesz produkty inwestycyjne najczęściej wskazywało na Revolut (37%). Zarówno w badaniu Santandera (30%) jak i Revolut (21%) głównym źródłem informacji o inwestowaniu dla osób młodych są social media. Za największą różnicę międzypokoleniową można jednak uznać dobór aktywów do budowy majątku w długim terminie.

Koniec ery nieruchomości?
Wydaje się, że młode pokolenie zrywa z tradycją rodziców i dziadków, którzy budowanie majątku w długim terminie wiązali i wiążą z inwestycjami w nieruchomości. Pokolenie Z woli rynek kapitałowy. Wśród Polaków w wieku 18-24 lat akcje były kluczową klasą aktywów do budowy majątku (27% wskazań), zostawiając w tyle nieruchomości (25%). Zupełnie inaczej niż w starszych grupach wiekowych, szczególnie 34-54 lat (39%), gdzie prym wiodły nieruchomości (np. mieszkania, ziemia, fundusze REIT).

Większa różnorodność
Młodzi Polacy (18-34 lat) dominują liczebnie wśród klientów Revolut inwestujących na rynku kapitałowym (59%). Budują bardziej zdywersyfikowane portfele inwestycyjne, gdzie istotny udział (największy, względem portfeli innych grup wiekowych) mają fundusze indeksowe ETF (28%). Jeśli chodzi o regularne inwestowanie i geografię młodzi stawiają na USA, najpopularniejszymi funduszami są ETF odwzorowujące indeks S&P 500. Choć inwestorki pozostają nadal w mniejszości, ich udział zwiększa się wśród młodych, od 18% wśród klientów Revolut w wieku 35-54 lat, do 24% w przedziale 18-34 lat. To pozytywny trend.

Inwestycje automatyczne
Pokolenie Z potrafi łączyć codzienne zakupy z planowaniem przyszłości finansowej. Wielu młodych używa w tym celu mechanizmu zaokrąglania końcówek z codziennych wydatków, który automatycznie przenosi “resztę” na konto inwestycyjne. 42% transakcji zasilających konta inwestycyjne klientów Revolut w wieku 18-24 lat pochodzi z tego źródła (największy odsetek ze wszystkich grup wiekowych). Klienci Revolut z Pokolenia Z przeznaczają na inwestycje średnio 185 zł miesięcznie. Te nawyki mogą zaprocentować.

Ryzykowne porady
Badanie Revolut wskazuje, że głównym źródłem informacji o inwestowaniu dla pokolenia Z są w Polsce social media (21%). Czy to przewaga czy ryzyko? Na pytanie czy zdarzyło Ci się stracić pieniądze w efekcie finansowej porady online twierdząco odpowiedziało 27% ogółu badanych (29% w grupie 18-24 lat). Młodzi częściej niż ogół badanych (18% vs 14%) przyznawali się do niskich kwotowo strat (do 4300 zł), ale także (6% vs. 5%) tych najwyższych (ponad 21500 zł). Porady inwestycyjne z internetu mogą być ryzykowne.

Obawa przed scamami
Na pytanie co niepokoi Cię najbardziej w poradach finansowych online, respondenci w Polsce wskazywali najczęściej (możliwość wyboru do 3 odpowiedzi) na oszustwa i scamy (48%), piramidy finansowe (29%) i mylące opinie (27%). Młodzi, oprócz oszustw (40%) i piramid (31%), boją się też manipulacji ceną typu Pump & Dump (27%). Znacznie mniejsze obawy, także wśród młodych, budzą porady nie dostosowane do potrzeb (14% i 12%) czy brak odpowiedzialności influencerów (14% i 15%). Do porad warto podchodzić z rezerwą.
 

“Obserwujemy wyraźną zmianę podejścia do budowania majątku i sposobu w jaki inwestuje młode pokolenie. Nie odkładają budowania swojej finansowej przyszłości do momentu zakupu mieszkania i domu. Zaczynają znacznie wcześniej, inwestują mniejsze kwoty, korzystają z narzędzi, które kiedyś były domeną wyłącznie profesjonalnych inwestorów. Trend ten jest efektem zwiększonej edukacji finansowej i dostępności nowych platform” - powiedział Rolandas Juteika, Head of Wealth & Trading (EEA) w Revolut.


* * *
Źródła:
(1) Dane własne Revolut w oparciu o zagregowane dane transakcyjne klientów (od stycznia do lipca 2025 r).
(2) Pokolenia na rynku inwestycji to badanie opinii zlecone przez Santander TFI, przeprowadzone online (CAWI) w okresie kwiecień-maj na grupie 1147 Polaków, w tym 213 z pokolenia Z 18-30 lat (lipiec 2025 r): link

(3) Badanie opinii Revolut Money Report zlecone firmie badawczej Dynata objęło 20021 osób pełnoletnich w 20 krajach (Szwajcarii, Niemczech, Włoszech, Grecji, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Belgii, Holandii, Szwecji, Finlandii, Polsce, Litwie, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii, Bułgarii, Irlandii i Wielkiej Brytanii), w tym 1000 respondentów w Polsce (17 czerwca 2025 r).

* * *
Wyniki (Polska):

(1) Które klasy aktywów uważasz za najważniejsze i efektywne do budowy majątku długoterminowo? (wielokrotny wybór, max 3, wszyscy respondenci)

23% - Gotówka i aktywa pieniężne (oszczędności, fundusze rynku pieniężnego)

17% - Akcje (udziały)

20% - Obligacje (dochód stały)

7% - Fundusze indeksowe (ETF)

33% - Nieruchomości, np. mieszkania, ziemia, fundusze REIT

26% - Towary, np. złoto

16% - Kryptowaluty

0% - Inne, jakie (pytanie otwarte)

18% - Nie wiem (jednokrotny wybór)

(1.1) Które klasy aktywów uważasz za najważniejsze i efektywne do budowy majątku długoterminowo? (wielokrotny wybór, max 3, respondenci w wieku 18-24 lat)

27% - Gotówka i aktywa pieniężne (oszczędności, fundusze rynku pieniężnego)

27% - Akcje (udziały)

15% - Obligacje (dochód stały)

7% - Fundusze indeksowe (ETF)

25% - Nieruchomości, np. mieszkania, ziemia, fundusze REIT

20% - Towary, np. złoto

22% - Kryptowaluty

0% - Inne, jakie (pytanie otwarte)

12% - Nie wiem (jednokrotny wybór) 

 

(2) Skąd czerpiesz informacje i porady odnośnie inwestowania? (jednokrotny wybór, wszyscy respondenci) 

11% - Doradcy finansowi

4% - Pytam AI (ChatGPT, Perplexity, Gemini, DeepSeek, Claude)

13% - Portale internetowe i blogi

1% - Gazety

8% - Social media

5% - Książki i podcasty

13% - Przyjaciele i znajomi 

12% - Platformy inwestycyjne i aplikacje finansowe

2% - Social investing (kopiuję inwestycje najlepszych inwestorów)

6% - Rodzice/starsze pokolenie

25% - Nie inwestuję


(2.1) Skąd czerpiesz informacje i porady odnośnie inwestowania? (jednokrotny wybór, respondenci w wieku 18-24 lat) 

7% - Doradcy finansowi

6% - Pytam AI (ChatGPT, Perplexity, Gemini, DeepSeek, Claude)

9% - Portale internetowe i blogi

2% - Gazety

21% - Social media

12% - Książki i podcasty

6% - Przyjaciele i znajomi 

10% - Platformy inwestycyjne i aplikacje finansowe

3% - Social investing (kopiuję inwestycje najlepszych inwestorów)

9% - Rodzice/starsze pokolenie

15% - Nie inwestuję

(3) Czy zdarzyło Ci się doświadczyć utraty pieniędzy w wyniku finansowej lub inwestycyjnej porady online?  (jednokrotny wybór, wszyscy respondenci) 

5% - Tak, dużej straty finansowej (ponad 21500 zł)

8% - Tak, umiarkowanej straty finansowej (od 4300 do 21500 zł)

14% - Tak, niewielkiej straty finansowej (do 4300 zł)

21% - Nie, skorzystanie z porady online nie przyniosło mi strat 

27% - Nie zdarzyło mi się korzystać z finansowej porady online 

4% - Nie mam pewności
22% - Nie inwestuję


(3.1) Czy zdarzyło Ci się doświadczyć utraty pieniędzy w wyniku finansowej lub inwestycyjnej porady online?  (jednokrotny wybór, respondenci w wieku 18-24 lat) 

6% - Tak, dużej straty finansowej (ponad 21500 zł)

5% - Tak, umiarkowanej straty finansowej (od 4300 do 21500 zł)

18% - Tak, niewielkiej straty finansowej (do 4300 zł)

23% - Nie, skorzystanie z porady online nie przyniosło mi strat 

27% - Nie zdarzyło mi się korzystać z finansowej porady online 

3% - Nie mam pewności
18% - Nie inwestuję
 

(4) Co niepokoi Cię najbardziej w poradach finansowych udostępnianych online? (wielokrotny wybór, max 3, wszyscy respondenci)

14% - Brak odpowiedzialności influencerów

14% - Porady nie są dostosowane do indywidualnych potrzeb

27% - Przesadzone lub wprowadzające w błąd opinie

29% - Piramidy finansowe (Ponzi)

17% - Manipulacje ceną (Pump & Dump) 

48% - Potencjalne oszustwa (Scamy)

10% - Nic mnie nie niepokoi (jednokrotny wybór)

(4.1) Co niepokoi Cię najbardziej w poradach finansowych udostępnianych online? (wielokrotny wybór, max 3, respondenci w wieku 18-24 lat)

15% - Brak odpowiedzialności influencerów

12% - Porady nie są dostosowane do indywidualnych potrzeb

25% - Przesadzone lub wprowadzające w błąd opinie

31% - Piramidy finansowe (Ponzi)

27% - Manipulacje ceną (Pump & Dump) 

40% - Potencjalne oszustwa (Scamy)

10% - Nic mnie nie niepokoi (jednokrotny wybór)
 

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 09/09/2025 12:25
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do