Reklama

Galeria Sektor I będzie prezentować prace Sławomira Brzoski

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
03/04/2024 09:39
Galeria Sektor I przy Muzeum Miasta Jaworzna zaprasza na wystawę prac Sławomira Brzoski. Wystawę zatytułowano "Porządek i Chaos".
Wernisaż odbędzie się 12 kwietnia  o godz. 18.00 w Muzeum Miasta Jaworzna.
Sławomir Brzoska urodzony 1967 r. w Szopienicach (Górny Śląsk). Studia w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Filia w Cieszynie (1991–1995); dyplom z rzeźby w pracowni prof. Jerzego Fobera.

Kierownik 4 Pracowni Działań Przestrzennych na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, z którym jest związany od 1997 roku, oraz Pracowni Działań Przestrzennych w Katedrze Intermediów i Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (od 2012). Profesor zwyczajny.

Autor ponad 90 wystaw indywidualnych, uczestnik ponad 200 wystaw zbiorowych w kraju i za granicą; zrealizował performance i akcje artystyczne na kilku kontynentach. Zajmuje się rzeźbą, sztuką instalacji, wideo, landartem oraz performancem. Jego prace znajdują się w zbiorach prywatnych oraz galeryjnych i muzealnych w Polsce i za granicą, m.in. Jeerwood Sculpture Collection, Londyn, Open Structure Art Society, Budapeszt, Galeria Maison 44, Bazylea, Lulea Kommun, Lulea, Fundação Arte e Cultura, Luanda, Povazska Galeria Umenia, Zilina, Wielkopolskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Poznań, Zachęta Sztuki Współczesnej, Szczecin, Galeria Biała, Lublin, Galeria Bielska BWA, Bielsko Biała, Muzeum Śląskie, Katowice, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, Radom, Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz.

Wybrane wystawy indywidualne:
2024 - Circumambulatio, Galeria BWA, Kielce
2022 - Ekscperpcja, Galeria Rektorska, Zielona Góra
2021 - Książki i kamienie, Galeria Wschodnia, Łódź
2019 - Einfach und Schwer vs Komplex und Leicht, Galeria Maison 44, Bazylea (Szwajcaria)
2016 - A-morphia, Galeria Socato, Wrocław
2016 - Nic poza pustynią, Galeria Bielska BWA, Bielsko Biała
2015 - Centra i peryferia, Galeria Biała, Lublin
2014 - Coniugium, ABC Gallery, Poznań
2013 - Talking multimedia, Yehuda Altmann Studio, Tel Awiw (Izrael)
2011 - Płynna tożsamość - haiku, Galeria Imaginarium, Łódź

Wybrane wystawy zbiorowe:
2023 - X Mediations Biennale, Art|Istanbul Feshane (Turcja)
2023 - Myopia 2, Galeria Kronenboden, Berlin (Niemcy)
2022 - Beyond CODE & Time, SpazioThetis Pallazina Modelli Arsenale, Wenecja (Włochy)
2022 - (Nie)oczywistości, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
2021 - Język geometrii. Trwałość sztuki, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice
2021 - Arche. Architecture of Universe, Giudecca Art District, Wenecja (Włochy)
2019 - Equinox, Galeria Brick City, Springfield (USA)
2018 - Serce wyspy, Galeria BWA, Olsztyn
2018 - Geometria i piękno, Galeria Delfiny, Warszawa
2018 - Światło w geometrii, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, Radom

W idiomie artystycznym Brzoski szczególnie wyraziście ujawnia się dynamika dualizmu zmierzającego do tajemniczej, znanej mistykom i mędrcom, coincidentia oppositorum. Dynamika ta najczęściej wiąże się z transformacją (transmutacją) przenikających się elementarnych figur – koła i kwadratu. Przed laty tak komentował to twórca:

„Koło i kwadrat stały się w moich pracach formami, pomiędzy którymi wszystko się rozgrywa. Połączenia ich obwodów odzwierciedlały zbieżność biegunowych wartości. Koło poprzez swą doskonałość stanowi symbol absolutu, nieba i nieskończoności. Jest tożsame z wyobrażeniem gryzącego własny ogon węża. Jego przeciwieństwo, kwadrat, to statyczny symbol materii i ciała a także ziemi, czterech żywiołów i stron świata”.

O ile w rysunkach mandalicznych odwołania do uniwersalnego symbolu jednoczącego, spopularyzowanego na Zachodzie przez Carla Gustawa Junga, były wskazywane wprost, tak w rzeźbach z ostatniej dekady widoczne jest przejście w stronę niejako performatywnego działania formy i przestrzeni przy zachowaniu aluzji symbolicznych. Jak na spadkobiercę awangardy przystało, artysta nie tylko unika jednoznacznych asocjacji, ale też w ogóle balastu treści, które mogą obciążać formę, wiązać ją z konkretnymi dyskursami. Bliskie są mu przecież radykalne w swym wyrazie dzieła Kazimierza Malewicza, wskazówki „czarnego mnicha” – Ada Reinhardta czy postawa Kojiego Kamojiego, który stroni od wielkich słów z jakich zbudowane są metafizyczne systemy, wybierając ciszę doświadczenia i pokorę bycia.

Agnieszka Tes, historyk sztuki, od stycznia 2023 roku piastuje stanowisko dyrektora artystycznego Galerii IMO w Starym Sączu


Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do