Reklama

Płaca minimalna 2027. Tyle wyniesie najniższa pensja od stycznia

Rząd proponuje, aby od 1 stycznia 2027 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosiło 4950 zł brutto. W projekcie rozporządzenia znalazła się także nowa minimalna stawka godzinowa, która miałaby wzrosnąć do 32,30 zł.

Obecnie najniższa krajowa wynosi 4806 zł. Proponowana zmiana oznaczałaby podwyżkę o 144 zł, czyli o 3 proc. W przypadku minimalnej stawki godzinowej wzrost wyniósłby 90 groszy. Obecnie jest to 31,40 zł.

Związki zawodowe chciały wyższej podwyżki

Propozycja rządu nie uzyskała porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego. Organizacje związkowe, w tym OPZZ, NSZZ „Solidarność” i Forum Związków Zawodowych, opowiadały się za podniesieniem płacy minimalnej do co najmniej 5200 zł.

Taka kwota oznaczałaby wzrost o 394 zł w porównaniu z obecnym poziomem, czyli o 8,2 proc. Organizacje pracodawców poparły natomiast propozycję podwyżki do 4950 zł.

Reklama

Ponieważ strony Rady Dialogu Społecznego nie uzgodniły wysokości przyszłorocznych stawek w ustawowym terminie, decyzję podejmie Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.

Nowe stawki od stycznia 2027 roku

Zgodnie z projektem od początku przyszłego roku najniższa pensja miałaby wynosić 4950 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych 32,30 zł.

Przy ustalaniu wysokości płacy minimalnej rząd uwzględnił m.in. prognozowany wzrost cen. Inflacja w 2027 roku ma wynieść 2,5 proc.

Ostateczne stawki zostaną określone w rozporządzeniu Rady Ministrów.

Czytaj nas w Google
Dodaj do Google
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.



Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Najnowsze wiadomości