Reklama

Rusza budowa drogi do Euroterminalu - strategiczna inwestycja obejmie budowę łącznika między DK94, Euroterminalem i stacją PKP LHS

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
25/07/2025 14:00

Rozpoczyna się realizacja jednej z najważniejszych inwestycji w historii Sławkowa – budowy łącznika drogowego pomiędzy drogą krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS. Nowy układ komunikacyjny ma kluczowe znaczenie dla rozwoju infrastruktury logistycznej w regionie i odciąży mieszkańców od coraz bardziej uciążliwego transportu ciężarowego.

W Sławkowie podpisano umowę na budowę łącznika drogowego pomiędzy drogą krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS. To kluczowa inwestycja wspierająca rozwój transportu intermodalnego w regionie. Nowy układ drogowy o długości ponad 6,7 km (w tym 4,6 km drogi klasy G i 2,1 km klasy Z) obejmie m.in. rozbudowę DK94, budowę nowego skrzyżowania oraz trzech obiektów inżynieryjnych nad torami kolejowymi.

Projekt ma umożliwić pełne wykorzystanie potencjału Euroterminalu, który dzięki inwestycji o wartości 180 mln zł stanie się największym hubem logistycznym w Europie. Wartość kontraktu na budowę łącznika wynosi ponad 189 mln zł, a przedsięwzięcie realizowane będzie przez firmę MIRBUD S.A., z zakończeniem planowanym najpóźniej na styczeń 2029 roku.

Realizacja inwestycji jest możliwa dzięki środkom z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych (250 mln zł) oraz wsparciu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (11 mln zł). Wartość kontraktu wynosi 189,6 mln zł brutto.

Jesteśmy na początku bardzo istotnej, historycznej inwestycji dla miasta Sławkowa – mówił Burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk podczas podpisania umowy. Projekt jest realizowany przy wsparciu rządowym oraz dzięki współpracy z wieloma partnerami: Agencją Rozwoju Przemysłu, Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią i spółkami logistycznymi.

Żeby wykorzystać szansę, jaką jest szeroki tor do Sławkowa, musimy rozbudować euroterminal, ale musimy także zbudować sieć dróg, która pozwoli wyprowadzić ruch z euroterminalu. I dziś to wieloletnie marzenie spełnia się na naszych oczach – zaznaczył Marek Wójcik, Wojewoda Śląski.

Inwestycja zakłada zaprojektowanie i budowę ponad 6,7 km dróg, w tym 4,6 km drogi klasy G i 2,1 km drogi klasy Z, wraz z obiektami inżynieryjnymi nad liniami kolejowymi. Nowy łącznik ma usprawnić dojazd do terminala, poprawić bezpieczeństwo oraz odciążyć lokalne drogi.

Ta nowa droga umożliwi upłynnienie ruchu, spowoduje poprawę bezpieczeństwa i to, że tiry nie będą już rozjeżdżały małych miejscowości – dodaje Marek Wójcik.

Od 20 lat było dziesiątki spotkań, narad, co zrobić, żeby rozwinąć ten euroterminal, bo to czuliśmy wszyscy, że to jest jakiś potencjał. Natomiast ten rozwój szedł bardzo powoli i w ostatnich latach nastąpił duży wyrzut, duży pik przewozu towarowego. Nie ma rozwoju inwestycji bez akceptacji społecznej. Stąd budowa drogi jako element, żeby ludzie nie procesowali, ulżyć ludziom – taki duży transport, jak teraz się odbywa, przez małą miejscowość… no zabija tę miejscowość - mówił Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa.

Budowa łącznika drogowego ma nie tylko ułatwić obsługę zwiększonego ruchu związanego z rozwojem terminala, ale również przyciągnąć nowych inwestorów.

Tu odbywa się prawdziwy przepływ towarów. Jak popatrzymy na to od środka – jeżeli byśmy tam z kamerą pojechali – to tam jest sport jak w porcie w Gdańsku, jak w porcie w Szczecinie. Dzieją się tego typu rzeczy – tyle że na lądzie – zauważono. – To naprawdę jest wielka szansa rozwojowa dla województwa śląskiego - dodał Marszałek Saługa.

Przedstawiciele Agencji Rozwoju Przemysłu nie mają wątpliwości co do znaczenia inwestycji. – Inwestycja w budowę łącznika drogowego jest inwestycją komplementarną wobec inwestycji rozbudowy euroterminala. Tak jak wskazał pan marszałek, tylko w pierwszej fazie zamierzamy podwoić naszą zdolność przeładunkową. To nie byłoby możliwe, gdyby właśnie nie ten łącznik - mówił Radosław Niedzielski, Wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu

Zadowolenia z wyboru wykonawcy nie krył również przedstawiciel MIRBUD S.A.: – Nie jest to może największe zadanie w portfelu grupy Mirbud, ale będzie to jedno z bardziej strategicznych – ze względu na to, że, jak państwo wiedzą, wspomoże to rozwój euroterminala, który jest też strategiczny z przyczyn nie tylko gospodarczych, ale i obronności - mówił na konferencji prasowej Jerzy Mirgos, Prezes Zarządu MIRBUD S.A.

Zebrani goście podkreślali zgodnie, że realizacja inwestycji będzie impulsem nie tylko dla gospodarki, ale także realną poprawą komfortu życia mieszkańców Sławkowa i całego regionu.

Euroterminal w Sławkowie położony jest w wyjątkowo strategicznym miejscu – na styku europejskiej sieci kolejowej i szerokotorowej linii biegnącej aż z Dalekiego Wschodu. Jego ogromnym atutem jest również bliskość dwóch międzynarodowych portów lotniczych: w Krakowie-Balicach (57 km) i Katowicach-Pyrzowicach (44 km), a także dogodny dojazd do autostrad A1 (8 km) i A4 (10 km), co znacząco ułatwia transport drogowy.

W maju tego roku podpisano ważną umowę inwestycyjną pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu a Euroterminalem Sławków. Jej celem jest dalsza rozbudowa tej kluczowej infrastruktury logistycznej, która odgrywa coraz większą rolę w krajowym i międzynarodowym obrocie towarowym.

 

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 25/07/2025 14:16
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Tormon - niezalogowany 2025-07-27 01:46:49

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    bicz - niezalogowany 2025-07-27 09:17:04

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do