Reklama

Ślepa ścieżka – analiza planowanej trasy rowerowej

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
24/01/2025 13:08

Wybrałem się w miejsce, gdzie linia kolei piaskowej przecinała rzekę Przemszę. Mysłowice są jednym z beneficjentów projektu, który zakłada poprowadzenie ścieżki rowerowej łączącej miasta: Sosnowiec, Mysłowice i Jaworzno. Idea sama w sobie wydaje się godna pochwały – inwestycje w infrastrukturę sprzyjającą aktywności fizycznej są wartościowe, a przy tym mogą wspierać działania proekologiczne.

Jednak już w tym miejscu pojawia się poważna przeszkoda. Most kolejowy, który znajdował się w tym rejonie, został rozebrany jako złom. Po stronie Jaworzna pozostały jedynie betonowe filary, co daje nadzieję na jego odbudowę. Obecnie teren ten został wykorzystany jako przestrzeń dla nietypowej galerii malarstwa.

Kontynuując trasę, można zauważyć kolejne problemy. Na szczycie nasypu po linii kolejowej znajduje się duży dół, wypełniony gruzem i piaskiem. Jedynym zabezpieczeniem jest zardzewiała barierka. W dole płynie szeroka, szara Przemsza, a po stronie Jaworzna widoczne są ścieżki, które mogłyby stanowić element planowanej trasy rowerowej. Jednak odtworzenie przeprawy mostowej jest kosztownym przedsięwzięciem, zwłaszcza że teren znajduje się na dzierżawionym gruncie.

Nasyp kolejowy, przez który ma przebiegać ścieżka, jest obecnie porośnięty przez roślinność. Na jego powierzchni dominuje trzcinnik piaskowy, nawłoć kanadyjska oraz inne byliny. Po bokach nasypu wyrastają lasy, głównie z przewagą topoli osiki. Te rośliny mogą być problematyczne w przypadku pokrycia terenu asfaltem – ich korzenie mogą powodować pęknięcia i dalszą degradację nawierzchni. Podobne zjawiska zaobserwowano w wielu innych miejscach.

W okolicach węzła drogowego teren staje się bardziej płaski, co sprzyja dalszej kolonizacji przez roślinność. Nawet jeśli na tym odcinku zastosuje się nawierzchnię asfaltową, jej trwałość może być ograniczona. Wydaje się, że jedynym miejscem, gdzie asfalt miałby większe szanse na przetrwanie, jest przestrzeń dawnego mostu, obecnie wykorzystywana jako galeria malarstwa.

Idąc dalej, napotykamy kolejny zestaw gatunków roślin, które mogą utrudnić utrzymanie nawierzchni. Są to dereń biały o charakterystycznych czerwonych pędach, jeżyna popielica oraz znane już trzcinnik piaskowy, nawłoć kanadyjska i topola osika.

Podsumowując, projekt ścieżki rowerowej napotyka na liczne przeszkody – zarówno związane z infrastrukturą, jak i sukcesją roślinności. Kluczowym problemem pozostaje brak przeprawy mostowej w newralgicznym punkcie trasy. W obecnym stanie realizacja projektu wydaje się mało realna i wymagałaby znacznych nakładów finansowych oraz rozwiązań prawnych dotyczących własności terenu.

Piotr Grzegorzek

Za treści przedstawione w programie dofinansowanym ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi Redakcja.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 24/01/2025 13:31
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Krzyno - niezalogowany 2025-01-25 13:09:33

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Polonia niemiecka - niezalogowany 2025-01-25 14:46:47

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do