Reklama

Umowa na budowę estakady w Byczynie podpisana

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
06/07/2021 15:04
Kolejny z zaprojektowanych etapów programu inwestycyjnego pn. "Miasto Twarzą do Autostrady" trafia do realizacji. Gmina rozstrzygnęła przetarg na przebudowę DK79 w Jaworznie-Byczynie, głównym wykonawcą inwestycji wartej 35 566 918,65 zł. została firma PW BANIMEX Sp. z o.o. To największy, i najbardziej wyczekiwany projekt inwestycyjny, który ma być realizowany w 2021 roku i kolejnych latach – wg zapisów umowy, inwestycja ma być zakończona do końca 2023 roku. Środki na realizację inwestycji pochodzą z dotacji celowej budżetu państwa i środków własnych samorządu.
https://www.youtube.com/watch?v=b2_RP2MeMIU

Realizacja przebudowy DK79 w Jaworznie-Byczynie jest możliwa dzięki wydatnemu wsparciu ze środków budżetu państwa. Staraniem władz Jaworzna i Rządu RP przyznane zostały środki na budowę estakady oraz modernizację dotychczasowego przebiegu ul. Krakowskiej w Jaworznie - Byczynie. Na przebudowę tego odcinka DK79, jaworznicki Urząd Miejski otrzymał prawie trzydzieści mln zł dotacji celowej.  Jaworznicki wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez Ministerstwo Infrastruktury i w maju 2021 r. została podpisana umowa dotacyjna.



- Dzięki realizacji tego projektu Byczyna zupełnie się zmieni. Obecnie centrum osiedla Byczyna jest najgłośniejszym miejscem w mieście z powodu intensywnego ruchu tranzytowego na styku dwóch województw - śląskiego i małopolskiego. Dziennie tą drogą przejeżdża między 15 a 17 tysięcy samochodów, w tym większość (ok. 80%) to tranzyt - mówi prezydent Jaworzna Paweł Silbert. - Po wielu latach konsekwentnej pracy i starań oraz pozyskaniu środków zewnętrznych, budowa nowego śladu drogi krajowej oraz estakady, jako koniecznego elementu dla całego układu komunikacyjnego miasta, a przede wszystkim dla mieszkańców Byczyny, staje się możliwa do wykonania - dodaje prezydent Paweł Silbert.



We wtorek, 6 lipca 2021 r., w Byczynie odbyła się konferencja prasowa z udziałem m.in. Prezydenta Jaworzna Pawła Silberta, Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka i zaproszonych gości. Podczas spotkania,w  obecności mediów, przekazana została umowa na realizację inwestycji między prezydentem Jaworzna a wykonawcą – firmą BANIMEX Sp. z o.o. Wartość kontraktu po przeprowadzonym postępowaniu przetargowym wynosi 35 566 918,65 zł.


- Wieloletnie plany przebudowy odcinka drogi krajowej nr 79 przebiegającego przez Jaworzno i Byczynę właśnie wchodzą w fazę realizacji. Dzięki dotacji z budżetu państwa wybudowana zostanie estakada, która wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta. To inwestycja, która zwiększa bezpieczeństwo w ruchu drogowym - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.




To największy i najbardziej wyczekiwany projekt, który ma być realizowany w 2021 roku i kolejnych latach. Obecnie centrum osiedla Byczyna jest najgłośniejszym miejscem w mieście z powodu intensywnego ruchu tranzytowego na styku dwóch województw – śląskiego i małopolskiegoDziennie tą drogą przejeżdża między 15 a 17 tysięcy samochodów, w tym większość (ok. 80%) to tranzyt.


Projekt jest VI częścią wieloetapowego przedsięwzięcia - programu inwestycyjnego pn. "Miasto Twarzą do Autostrady" (MTDA). Obwodnica dzielnicy Byczyna w ciągu DK79 o dł. ok. 1,5 km, to ostatni odcinek, który nie został dotąd przebudowany i o tyle ciekawy, że obwodnice zazwyczaj wydłużają długość dotychczasowej drogi, a w tym przypadku odcinek będzie krótszy i łatwiejszy do pokonania, ponieważ droga zostanie wyniesiona na estakadę powyżej osiedla. Dzięki tej inwestycji będzie ewidentnie bezpieczniej, bo wraz z estakadą zostanie przebudowany dotychczasowy ślad drogi, a to rozwiązanie daje nadzieję, że ruch w centrum osiedla zostanie uspokojony.

* * *




[caption id="attachment_223462" align="aligncenter" width="640"] Foto UM Jaworzno[/caption]

Przedmiotem projektu jest przebudowa DK 79 w Jaworznie poprzez poprowadzenie nowego śladu Drogi Krajowej o długości ok. 1,5 km. Zadanie rozpoczyna się w rejonie ul. Barana, na dalszym odcinku droga jest odsunięta od dotychczasowej lokalizacji w kierunku północnym, by powrócić na stary ślad DK 79 w obrębie przysiółka Koszówki. Następnie w obrębie ul. Rapackiego i Nauczycielskiej zaprojektowano połączenie starego i nowego śladu DK79 wraz ze stworzeniem skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Przekroczenie ul. Gwardzistów i potoku Byczynki możliwe jest poprzez wykonanie pięcio-przęsłowego wiaduktu drogowego o długości 153 m, przez który poprowadzony zostanie ruch drogowy nad potokiem Byczynka i ul. Gwardzistów. Wiadukt zaprojektowano w całości na łuku poziomym o promieniu R=1050 m. Ustrój nośny wiaduktu stanowią dwa dźwigary, poprzecznice oraz płyta o zmiennej grubości. Wzdłuż wiaduktu zrealizowane będą chodniki oddzielone od jezdni barierami stalowymi, oddzielonych od krawędzi zewnętrznych ekranem akustycznym pełniącym funkcje barieroporęczy.


Dla ruchu pieszego wzdłuż DK 79 został zaprojektowany chodnik o szerokości 1,5 m oddzielony od jezdni barierą, rowem i ekranem akustycznym. Ponadto planowane jest wykonanie:

Łącznik 1: likwidacja obecnego skrzyżowania z ul. Rapackiego wykonanie skrzyżowania trójwlotowego z sygnalizacją oraz nowy odcinek drogi w związku z budową kolektora odwadniającego nowy ślad DK79 oraz
Łącznik 2: likwidacja obecnego skrzyżowania z ul. Nauczycielską wykonanie czterowlotowego skrzyżowania z sygnalizacją oraz nowy odcinek drogi w związku z budową kolektora odwadniającego nowy ślad DK79, a także modernizacją starodroża.

Projekt przewiduje również realizację: chodników, zjazdów i dwóch zatok autobusowych, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, odwodnienie, wodociąg, przebudowy kolidujących urządzeń teletechniki, oświetlenie, zasilanie energetyczne, zieleń (wycinka i nasadzenia), budowę ekranów akustycznych typu "zielona ściana", sygnalizacji świetlnej.

Parametry charakterystyczne dla odcinka DK79: klasa techniczna odcinka drogi GP1x2 o nośności 115 kN/oś, KR 5, prędkość projektowana 60 km/h, prędkość miarodajna 80 km/h, pochylenie poprzeczne 2 %, szerokość pasów ruchu 3,5 m, szerokość opasek bitumicznych 0,5 m, szerokość chodników 1,5 m - 2 m, szerokość pobocza gruntowego 1,5 m, pochylenie skarp 1:1,5, promienie łuków (kolejno): 350m, 1050m, 1000m.

Zadanie dofinansowane ze środków budżetu państwa na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 10 maja 2021 r.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do