Reklama

Audyt UX – Jak może Ci pomóc w Twoim biznesie?

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
07/03/2022 01:15
User Experience to pojęcie, na które coraz częściej można się natknąć w kontekście działań biznesowych prowadzonych za pośrednictwem Internetu. Dla wielu polskich przedsiębiorców nie jest jednak do końca jasne, czy inwestycja w badanie użyteczności (tzw. audyt UX) będzie dla nich rzeczywiście opłacalna. Aby to wyjaśnić, konieczne jest zrozumienie, czym jest audyt UX - na czym polega, kiedy go przeprowadzić i jaki zakres działań obejmuje. To pozwoli Ci łatwiej zrozumieć, w jaki sposób przeprowadzenie audytu UX oraz wdrożenie zmian w wyglądzie i strukturze badanych serwisów internetowych może przełożyć się na lepsze wyniki Twojego biznesu.

Audyt UX - co to jest?


Zacznijmy od definicji UX: to skrót od angielskiego User Experience, czyli w dosłownym tłumaczeniu "doświadczenie użytkownika". W odniesieniu do aplikacji mobilnej, sklepu internetowego czy strony www UX design oznacza projektowanie ukierunkowane na potrzeby oraz oczekiwania użytkownika końcowego. Mówiąc prościej: User Experience to całościowa jakość doświadczeń, jakie towarzyszą użytkownikowi w trakcie zapoznawania się z zawartością odwiedzanej strony www, asortymentem sklepu internetowego czy funkcjonalnościami aplikacji mobilnej.

W tym kontekście znacznie łatwiej określić, czym jest audyt UX - ogólnie rzecz biorąc jest to procedura analityczna, której głównym celem jest ustalenie, w jakim stopniu dany obiekt jest przydatny dla użytkownika. Przez "obiekt" należy rozumieć serwis internetowy, e-sklep lub aplikację mobilną, a zakres i dobór metodologii analizy jest zależny bezpośrednio od tego, jaki konkretnie obiekt jest badany i pod jakim kątem.

Na czym polega audyt UX i dlaczego jest ważny?


Audyt UX powinien być przeprowadzany przez doświadczonych projektantów lub badaczy UX, ponieważ tylko analiza wykonana przez ekspertów daje pewność uzyskania rzetelnych, miarodajnych danych. Jeśli Twój biznes w ostatnim czasie nie przechodził żadnych radykalnych zmian, a jednocześnie nie przynosi zysków pomimo dużego ruchu na stronie czy w e-sklepie, to zastanów się nad zleceniem badania UX.

Prawidłowo przeprowadzony audyt UX pozwala uzyskać szczegółowe informacje na temat tego, jakie problemy wykryto w badanym obiekcie oraz w jaki sposób ich obecność wpływa na funkcjonowanie danego serwisu www, sklepu internetowego czy aplikacji mobilnej. W odniesieniu do Twojego biznesu może to być pierwszy krok do zwiększenia konwersji oraz zaufania do Twojej marki.

Audyt UX strony internetowej


Jeśli chodzi o audyt UX strony www, to w pierwszej kolejności ustalane są cele, jakie badana strona ma w założeniu osiągać i dopiero w oparciu o tę informację wykonywana jest gruntowna analiza. Najczęściej bada się nawigację w obrębie witryny, jej strukturę w kontekście możliwości znalezienia informacji przez użytkownika, weryfikowane są również kwestie techniczne. Trzeba jednak mieć świadomość, że to zaledwie bardzo ogólne wyliczenie, a precyzyjna lista elementów badanych w trakcie audytu UX może być (i zwykle jest) znacznie, znacznie dłuższa.

Audyt UX sklepu internetowego


Sklep internetowy ma przynosić właścicielowi zyski poprzez utrzymywanie odpowiednio wysokiego poziomu sprzedaży oraz (w miarę możliwości) zwiększanie jej. Jeśli jednak Twoi klienci porzucają koszyki przed sfinalizowaniem zakupu, konieczne jest określenie powodów oraz miejsc, które są za to w największym stopniu odpowiedzialne. W znalezieniu skutecznego rozwiązania może pomóc rzetelnie wykonana, gruntowna analiza UX. Audyt użyteczności, zależnie od zakresu i "głębokości"?, może pomóc nie tylko w określeniu obszarów problemowych, ale także wskazać działania, jakie powinny zostać podjęte, aby wskazane problemy wyeliminować.

Najważniejsze korzyści, jakie niesie audyt UX strony www


Musisz mieć świadomość, że nawet najdokładniejszy audyt UX wykonany przez najlepszych ekspertów w branży nie przyniesie Ci absolutnie żadnych korzyści, jeśli z raportu poaudytowego nie wyciągniesz żadnych wniosków ani nie wdrożysz sugestii w nim zawartych. Dopiero to przełoży się na lepsze, optymalne dopasowanie Twojego sklepu internetowego czy strony www do faktycznych potrzeb użytkowników, co z kolei poprawi konwersję i jakość leadów. To jednak nie jedyne korzyści, na jakie możesz liczyć, gdy wykonasz audyt UX - wśród najistotniejszych warto wspomnieć między innymi:

redukcję liczby błędów w witrynie/sklepie internetowym,
lepsze dostosowanie interfejsu do potrzeb użytkowników,
usprawnienie ścieżki sprzedażowej,
lepszą jakość leadów sprzedażowych,
wyższy współczynnik konwersji.

Audyt UX - jak może wpływać na sprzedaż?


Jak już wspomniano, jedną z zasadniczych korzyści wprowadzenia w życie zaleceń z audytu UX jest podniesienie współczynnika konwersji, a w konsekwencji zwiększenie zysków osiąganych przez Twój biznes ze sprzedaży produktów czy usług. Większa konwersja wynika w największej mierze z tego, że sam proces sprzedażowy ulega usprawnieniu (bardzo często skróceniu i uproszczeniu), a klienci nie porzucają koszyków tak często, jak przedtem.

Innym powszechnym problemem identyfikowanym dzięki audytowi UX jest obecność na stronie, w e-sklepie czy aplikacji mobilnej dużej ilości elementów rozpraszających uwagę użytkownika i odciągających go od finalizacji procesu głównego. Eliminacja tego rodzaju elementów przekłada się na poprawę konwersji.

Podsumowanie


Rzetelnie i profesjonalnie wykonany audyt UX strony internetowej, e-sklepu czy aplikacji mobilnej może znacząco wspomóc w prowadzeniu Twojego biznesu i osiąganiu większych zysków. Ważne jest jednak, aby podjęte działania nie ograniczyły się wyłącznie do przeprowadzenia badania UX, a poszły dalej - wdrożenie sugerowanych zmian i późniejsza dalsza optymalizacja Twojego biznesu zgodnie z bieżącymi realiami rynkowymi przełożą się na poprawę wyników sprzedażowych.

W przygotowaniu artykułu pomógł Artur Kruk Audyt UX Manager z Artnova. Więcej o audycie UX możesz przeczytać w artykule poświęconemu audytom UX - https://artnova.com.pl/blog/co-warto-wiedziec-o-audycie-ux/.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do