Reklama

Czym się różnią różne rodzaje separatorów oleju do kompresora?

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
04/02/2024 22:33
W świecie sprężarek i systemów pneumatycznych wybór odpowiedniego separatora oleju ma kluczowe znaczenie dla efektywnej i niezawodnej pracy urządzeń. Istnieje wiele rodzajów separatorów oleju dostępnych na rynku, a ich właściwości mogą znacząco wpływać na wydajność i trwałość sprężarek. Warto zrozumieć różnice między poszczególnymi typami separatorów oleju, aby skutecznie dostosować je do konkretnych wymagań i warunków pracy.

Dlaczego separatory oleju są potrzebne do kompresorów?


Wszystkie kompresory smarowane olejem wymagają użycia odpowiedniego separatora. W układach sprężonego powietrza skrapla się para wodna, która łączy się z drobinkami oleju, tworząc kondensat olejowo-wodny. Polskie przepisy prawne dotyczące ochrony środowiska uwzględniają zrzut kondensatu do kanalizacji tylko wtedy, gdy zawartość oleju nie przekracza 15 mg/l.

Jak działa separator oleju do kompresora?


Sposób działania separatora oleju do kompresora jest uzależniony od konkretnego modelu urządzenia. Najbardziej bezpiecznym i efektywnym sposobem uzdatniania kondensatu jest zastosowanie w separatorze kilku poziomów separacji i licznych elementów o działaniu filtrującym. Olej z kondensatu wydzielany jest z wykorzystaniem zjawiska adsorpcji (czyli powierzchniowego łączenia się cząsteczek substancji – w tym wypadku oleju – z adsorbentem, którym może być ciało stałe bądź ciecz).

Rodzaje separatorów stosowanych w pneumatyce


W pneumatyce stosuje się trzy podstawowe rodzaje separatorów:

separatory cyklonowe,
separatory oleju,
separatory woda-olej.

Są to trzy zupełnie inne urządzenia używane w zupełnie innych miejscach a jedyne co je łączy to podobna nazwa. Sama nazwa „separator” sugeruje, że urządzenie oddziela od siebie jakieś składniki. O tym, jakie to składniki i gdzie dokładnie montowany jest konkretny separator, przedstawiamy poniżej.

Separator oleju


Separator oleju sprężarki to urządzenie montowane w kompresorach śrubowych i łopatkowych, którego zadaniem jest zapobieganie przedostawania się oleju z modułu śrubowego do dalszych części układu. Powietrze zasysane przez kompresor śrubowy (lub łopatkowy) trafia do modułu śrubowego, który jest smarowany olejem. Tam ulega sprężeniu. A następnie trafia do separatora oleju, który oczyszcza je przed przesłaniem go dalej. Separator oleju do kompresora jest elementem wymienianym podczas większości przeglądów serwisowych kompresorów.

Separatory olejowe – podstawowe rodzaje



Separator koszowy – jego nazwa wynika z delikatnie siateczkowatej struktury zewnętrznej separatora. Najczęściej z jednej strony są zamknięte, a niektóre od góry mają kołnierz. Materiał filtrujący może być widoczny od zewnątrz lub zasłonięty przez metalową siatkę, którym opierają się o ściany zbiornika.
Separator puszkowy – wyglądem przypomina podłużną puszkę. Nakręca się go na nagwintowane przyłącze w kompresorze. Wyglądają podobnie do filtrów oleju, ale pełnią inne funkcje.
Wkłady – separatory w kształcie walca stosowane przeważnie w kompresorach łopatkowych. Zdarza się, że występują po kilka sztuk w jednym urządzeniu. Stosowane głównie w sprężarkach łopatkowych i pompach próżniowych.

Warto pamiętać o tym, że większość separatorów produkowana jest do montażu w konkretnych urządzeniach, zatem należy poświęcić trochę uwagi ich odpowiedniemu dopasowaniu do maszyny.

Separator woda-olej


To urządzenie, które pozwala w legalny sposób pozbyć się kondensatu oddzielonego ze sprężonego powietrza. Separator woda-olej ma wkład, który pochłania olej będący składnikiem kondensatu i oddziela go od wody, która wycieka z niego przeznaczonym do tego przewodem lub rurką. Oczyszczoną  w ten sposób wodę można legalnie odprowadzić do kanalizacji a olej zgromadzony we wkładzie wyrzucić do odpowiedniego pojemnika na śmieci. Odprowadzanie kondensatu bezpośrednio do kanalizacji jest wykroczeniem i podlega karze grzywny. Dlatego też każdy, kto regularnie używa sprężarki, powinien zaopatrzyć się w separator woda-olej.

Jak wybrać odpowiedni separator oleju?


Wybór odpowiedniego separatora oleju jest kluczowy dla jego skuteczności i wpływu na wydajność maszyn. Należy zwrócić uwagę na kilka czynników, takich jak:

kompatybilność z urządzeniami – przed zakupem należy upewnić się, że separator oleju jest odpowiedni dla modelu maszyny już używanej w firmie,
jakość materiałów – wybierajmy separatory oleju do kompresora wykonane z wysokiej jakości materiałów, które zapewnią długą żywotność i skuteczność działania,
marka – najlepiej zdecydować się na zakup urządzeń od renomowanych producentów, którzy gwarantują wysoką jakość swoich separatorów,
certyfikaty i atesty – warto sprawdzić, czy separator oleju ma niezbędne certyfikaty i atesty potwierdzające jego jakość i bezpieczeństwo stosowania.

FAQ:


 

Jakie są rodzaje separatorów olejowych do kompresorów?

Wyróżniamy separatory koszowe, puszkowe i wkłady.

 

Czym się różni separator olejowy od separatora olej-woda?

Separator oleju zapobiega przedostaniu się oleju z modułu śrubowego do dalszych części układu. Separator woda-olej ma wkład, który pochłania olej będący składnikiem kondensatu i oddziela go od wody.

 

Czy separator oleju jest niezbędny do kompresora?

Separator oleju jest niezbędny, ponieważ zapobiega przedostawania się oleju z modułu śrubowego do dalszych części układu.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do