Dnia 7.05.2010 roku w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Jaworznie odbył się „Dzień otwarty” dla uczniów gimnazjum oraz ich rodziców. W ramach tego dnia miało miejsce niecodzienne jak na szkołę techniczną wydarzenie.
W naszej bibliotece szkolnej gościliśmy współczesną jaworznicką pisarkę Danutę Noszczyńską, która od kilku lat cieszy się dużą popularnością wśród miłośników tzw. literatury lekkiej i przyjemnej. Pani Danuta pisze od 2006 roku, a na swoim koncie ma już 6 książek. Podczas spotkania pisarka zaprezentowała swoją najnowszą książkę pt. „Luizę pilnie sprzedam” oraz fragmenty z „Blondynki moralnego niepokoju”.
W Centrum Multimedialnym, które znajduje się przy bibliotece szkolnej gimnazjaliści mieli okazję zapoznać się z redagowaną i wydawaną od dwóch lat przez uczniów ZSP5 gazetką szkolną „PODGLĄD”, a także pooglądać wystawę fotografii i grafiki naszych uczniów.
W pracowni systemów operacyjnych i sieci komputerowych można było zagrać w gry sieciowe oraz zapoznać się z zasadami działania tych gier w sieci.
Największym powodzeniem szczególnie u dziewcząt cieszyła się PRACOWNIA CYFROWYCH PROCESÓW GRAFICZNYCH. Pracownia ta wyposażona jest w nowoczesne komputery wraz z oprogramowaniem do grafiki rastrowej Adobe Photoshop CS4 oraz tabletami graficznymi. Zasiadając przy tablecie można było wypróbować swoich sił oraz przekonać się o ile szybsza i łatwiejsza jest praca z grafiką za pomocą nowoczesnych narzędzi. Dzięki cechom tabletów graficznych, takim jak odczyt kąta nachylenia lub siły nacisku, można tworzyć grafikę w sposób o wiele bardziej precyzyjny oraz zbliżony do użycia tradycyjnych narzędzi. Dzięki tabletom graficznym rysowanie na komputerze nie jest żmudne i pracochłonne, lecz proste i przyjemne - zupełnie jak rysowanie prawdziwym piórem. W roku szkolnym w ofercie edukacyjnej dla przyszłych uczniów jest właśnie kierunek Technik cyfrowych procesów graficznych, który w szczególny sposób polecany jest dziewczętom ale oczywiście nie tylko. Absolwent tego kierunku może być zatrudniony w reklamie, drukarni lub wydawnictwie.
W jednej z pracowni informatycznych gimnazjalistom przybliżony został sposób wybierania oraz tematyka specjalizacji proponowanych w ramach kierunku technik informatyk tj. aplikacje internetowe, grafika komputerowa, systemy operacyjne i sieci komputerowe, programowanie oraz zarządzanie bazami danych. Można było tutaj zobaczyć strony internetowe uczniów, którzy wzięli udział w finale śląsko – zagłębiowskiego konkursu informatycznego na stworzenie strony WWW na zadany temat, strony internetowe uczniów stworzonych w czasie specjalizacji aplikacje internetowe oraz fotomontaże, grafiki i plakaty stworzone na specjalizacji grafika komputerowa.
W ramach dnia otwartego dla uczniów szkół gimnazjalnych w pracowni elektronicznej zestawiono cztery przykładowe stanowiska pomiarowe. W składzie prezentowanych stanowisk można było zobaczyć między innymi: układ pomiarowy do badania podstawowych układów cyfrowych, który jest uniwersalnym zestawem urządzeń elektronicznych wraz z modelami dydaktycznymi umożliwiający wyznaczanie podstawowych parametrów, charakterystyk, wykresów czasowych takich układów jak: bramki logiczne, przerzutniki, liczniki, rejestry, dzielniki częstotliwości, multipleksery itp. układ pomiarowy do wyznaczania podstawowych parametrów układów analogowych W ramach powyższego stanowiska wyposażonego w stabilizowany zasilacz, generator funkcyjny oraz przyrządy pomiarowe w zależności od zastosowanego modułu pomiarowego można badać podstawowe właściwości takich układów jak: wzmacniacz tranzystorowy, wzmacniacz operacyjny, filtr aktywny i pasywny, generator, komparator, zasilacz, elementy energoelektroniczne. system mikroprocesorowy AVT – 2250, który jest przykładem współczesnego wykorzystania mikroprocesorów dla celów cyfrowego sterowania urządzeniami. W ramach prezentacji można było zapoznać się z budową i zasadą działania systemu μP oraz zasadami tworzenia kodu źródłowego w języku wysokiego poziomu (C++, Basic). Pokaz obejmował również analizę i weryfikację przykładowych aplikacji (sterowanie wyświetlaczem LCD, silnikiem krokowym) system mikroprocesorowy MIDICOM System MIDICOM jest mikrokomputerem wyposażonym w mikroprocesor, pamięci EPROM i RAM, port szeregowy i równoległy, klawiatura, wyświetlacz, zintegrowany przetwornik a/c oraz c/a. Celem prezentacji było zapoznanie się zasadami tworzenia programu w języku asembler dla i8085 na podstawie analizy i weryfikacji przykładowych programów (sterowanie linijką diodową, obsługa przetworników a/c i c/a)
Windows 7, Windows XP. Odbył się tu również pokaz serwera mediów oraz sposób wykorzystania i zastosowania go do budowy domowego serwera mediów i gier sieciowych.
W ramach dnia otwartego odbyło się również kolejne spotkanie Koła Ekspresji Twórczej. Towarzyszyła mu ekspozycja prac wykonanych w tym roku szkolnym przez uczestników oraz opiekuna Koła. Były to najdłuższe zajęcia w historii naszego Koła - trwały aż 3 godziny. Gimnazjaliści, którzy odwiedzili w tym dniu naszą szkołę, mieli możliwość nie tylko obejrzeć dotychczasowe prace, ale również przyjrzeć się, jak uczestnicy Koła wykonują notesy. W zajęciach udział wzięli również tegoroczni absolwenci Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5.
Idąc korytarzem drugiego piętra naszego budynku szkolnego uczniowie trafili do pracowni polonistycznej. Sala jak inne w szkole, duża, prostokątna z trzema oknami przysłoniętymi roletami – a jednak inna, tworząca specyficzny klimat. Pracownia wyposażona jest w sprzęt audiowizualny, oraz podręczną biblioteczkę polonistyczną. Można więc korzystać z różnych słowników, encyklopedii czy albumów.
W pracowni języków obcych przybliżone zostały uczniom zasady przydziału uczniów do grup językowych. W szkole nauczany jest język angielski oraz język niemiecki na trzech poziomach: początkujący, średniozaawansowany oraz zaawansowany.
Po długich i mozolnych przygotowaniach, godzinach spędzonych na kółku chemicznym, grupa młodych chemików przygotowała pokaz czterech efektownych doświadczeń chemicznych. Odczynnikiem, którego najczęściej używali był perhydrol. Oczom widzów ukazały się m.in. zmiany barw w probówkach, różnego rodzaju piany i pary powstałe z redukcji perhydrolu czy płonący papier, który się nie spalał. Wrażenia były pozytywne, czego dowodem były słowa uznania.
Uczniowie gimnazjum mieli również okazję aby zwiedzić Centrum Kształcenia Praktycznego, znajdujące się przy szkole, umożliwiające jaworznickiej młodzieży kształconej w szkołach zawodowych uczestniczenie w zajęciach praktycznych, w zakresie całego lub części programu nauczania dla danego zawodu. Na sali gimnastycznej zaprezentowano puchary i dyplomy pokazujące osiągnięcia i sukcesy sportowe uczniów ZSP5. Przedstawiona została również oferta dodatkowych zajęć pozalekcyjnych z wychowania fizycznego dla uczniów naszej szkoły. Wszystkim gimnazjalistom bardzo dziękujemy za przybycie i życzymy dobrego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej.
UWAGA: Archiwum dyskusji na forum znajdziesz tutaj.
Aplikacja jaw.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Obserwuj nas na Google News
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!