
Jaworznicka szkoła podstawowa nr 18 wymyśliła konkurs pt. „Korona Chrobrego – milenijna uczta historyczna”. Jak nietrudno zgadnąć było to na okoliczność 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego, pierwszego koronowanego króla Polski.
Zgłosiło się do konkursu siedem szkół podstawowych – nr 1, nr 7, nr 9, nr 10, nr 14, nr 18, nr 19. Konkurs zamknięto galą finałową, podczas której wręczono nagrody. Gala odbyła się 22 maja w Muzeum Miasta Jaworzna, współorganizatora konkursu.
1 m. zdobyła SP nr 18 - Maja Musiał, Karolina Okleksiewicz
2 m. - SP nr 7 - Jan Wójcik, Dmytro Saszenkow
3 m. - SP nr 19 - Karolina Baca, Marianka Prokurat
Wyróżniono
SP nr 9 - Nadia Baran, Olaf Jamróz
SP nr 10 - Kornelia Łach, Anna Masel
SP nr 1 - Lidia Tobiasz, Lena Głodek
SP nr nr 14 - Maja Stolarczyk, Julia Majka
Anna Hassa, dyrektor SP nr 18: Z tego typu konkursów wynika wiele dobrego w różnych aspektach, oprócz tego, że uczniowie mają okazję poszerzyć swoją wiedzę, bliżej poznać dawne czasy, to przede wszystkim chodzi o pogłębienie naszej tożsamości narodowej i uświadomienie dzieciom, jak ważne to były wydarzenia, bo przecież koronacja Chrobrego to zaistnienie Polski jako królestwa w Europie, równorzędnego innym mocarstwom. To fundamentalne wydarzenie.
Małgorzata Mackiewicz, pedagog szkolny: Chcieliśmy uczcić milenium koronacji Bolesława Chrobrego. Konkurs składał się z trzech etapów. Pierwszy etap to wykonanie pracy plastycznej, był to lapbook. To książeczka przygotowana w atrakcyjny sposób, w niej informacje, wiadomości, podane w pigułce, w bardzo ciekawy sposób. Jest tam mnóstwo zakamarków, kopert, jest origami, wszystko można rozkładać. Drugi etap było to oglądanie filmu ze zrozumieniem. Uczniowie oglądali zwyczajne życie mieszkańców średniowiecza. Następnie otrzymali test. Składał się z dwóch części. Pierwsza część były to pytania typu zamkniętego, było tych pytań sześć, były one związane z filmem. Trzecia część była to część wiedzowa, pytań czternaście, dwa otwarte, pozostałe pytania typu zamkniętego. W konkursie brały udział drużyny dwuosobowe.
Część wiedzową oceniali historycy z Muzeum Miasta Jaworzna – Adrian Rams, Barbara Stanek i Elżbieta Trojan.
Anna Dudek, nauczyciel historii SP nr 18: Cały zespół humanistyczny naszej szkoły był zaangażowany w organizację tego przedsięwzięcia, chciałbym wymienić wszystkich: Renata Marcinkowska, Dorota Prochowska, Dorota Pawela, koordynatorem była Małgorzata Mackiewicz i dyr. Anna Hassa.
Galę otworzyły uczennice kl. V i kl. VI, które wykonały dworski taniec średniowieczny zwany pawaną. Prezentowały się w sukienkach na wzór tych średniowiecznych. Wyglądały owe suknie jak oryginały, ponieważ uczennice oglądały o takich sukniach filmy i pani od historii je „douczyła”. Jedna z uczennic miała na głowie czepiec, co w średniowieczu oznaczało, że była mężatką.
Ważny moment koronacji w interpretacji uczniów kl. VII prezentował odnośny filmik.
Co uczestnicy sądzą o konkursie i samej postaci króla Bolesława Chrobrego?
Maja, SP nr 14: Ten konkurs jest istotny, bo to duże wydarzenie – 1000 lecie Korony Polskiej, Chrobry był bardzo ważnym królem, jednym z najlepszych władców Polski i bardzo wiele osiągnął. To trzeba wiedzieć.
Agata Ples, nauczycielka historii z SP 10: Te konkursy są bardzo ważne, dlatego że, uczniowie kultywują pamięć przodków, interesują się przeszłością, mogą wykazać się różnego typu wiedzą, nie tylko historyczną, ale przede wszystkim sami badają przeszłość.
Kornelia, SP nr 10: Te konkursy są istotne, bo można przy okazji się czegoś nowego nauczyć, czegoś o czym w szkole nie było, albo było tego mało.
Ania, SP nr 10: Chrobry był ważną postacią, bo to był pierwszy król i on zapoczątkował wszystko, całą historię Królestwa. Zrobił dużo dobrego.
Elwira Soból, nauczycielka historii z SP nr 1: Krzewienie historii, zaciekawienie dzieci historią jest bardzo ważne. W dobie internetu, gier komputerowych, braku czasu na poznawanie swojej kultury, tradycji, historii, myślę, że istotne są konkursy.
Lidia, SP nr 1: Chrobry był ważnym królem, ponieważ zdobył dużo ziem i został pierwszym królem Polski, to jest najważniejsze.
Lena, SP nr 1: Zrobił bardzo dużo rzeczy, np. polepszył pozycję Polski w Europie i został pierwszym królem.
Dmytro, SP nr 7: Pytania nie były trudne, przygotowywałem się tak, że najpierw przeczytałem Wikipedię i dwie książki.
Jan, SP nr 7, odpowiada na pytanie, co się wydarzyło z koroną Chrobrego: w 1795 r. po trzecim rozbiorze Polski Prusacy obrabowali skarbiec na Wawelu i koronę Chrobrego i przerobili ją na monety, ale potem została ta korona zrekonstruowana.
Maja, SP nr 18: To był trudny konkurs, historia nie jest taka prosta do nauczenia się, jest dużo dat. Chrobry był dobry dla poddanych, wybudował dużo kościołów.
Karolina, SP nr 18: Chodziłyśmy razem na kółko historyczne, pani dawała nam różne inne książki. Chrobry był dobrym władcą, umocnił państwo.
Od siebie dodamy, że z mniej ważnych zasług Chrobrego wymienić należy propagowanie łaźni parowych. Podaje się, że co bardziej krnąbrnych wojów zwykł zapraszać do takich łaźni i lać ich brzozowymi witkami. Takiegoż to mieliśmy oryginalnego pierwszego króla Polski.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie