Reklama

Wsparcie administracji w zakresie JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców

AWAP
08/02/2018 15:44
Trwa kampania informacyjno-edukacyjna ułatwiająca mikroprzedsiębiorcom złożenie JPK_VAT. Ministerstwo Finansów udostępniło darmową aplikację do tworzenia i wysyłki pliku – e-mikrofirma. Mikroprzedsiębiorcy pierwszy Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT) za styczeń 2018 r. muszą złożyć do 26 lutego br.
W dniach 17 i 24 lutego (tj. soboty) b.r. w godzinach od 9:00 do 13:00
zapraszamy wszystkich do punktów potwierdzania profilu zaufanego eGO oraz
punktu informacyjnego JPK_VAT w których będziemy potwierdzać profil zaufany
oraz udzielać informacji jak prawidłowo złożyć JPK_VAT.

Ponadto, w dniach od 14 do 23 lutego b.r. w sali obsługi jaworznickiego Urzędu Skarbowego będzie uruchomiony samodzielny punkt informacyjny w którym mikroprzedsiębiorcy uzyskają praktyczne informacje dotyczące składania JPK_VAT.

 

Do dużych, średnich oraz małych firm, wraz z początkiem roku dołączyli mikroprzedsiębiorcy. Tym samym w lutym po raz pierwszy wszyscy czynni podatnicy podatku VAT prześlą do administracji skarbowej JPK_VAT. Ostatnią grupą objętą obowiązkiem wysyłania pliku są mikroprzedsiębiorcy, czyli firmy zatrudniające do 10 osób (i osiągające do 2 mln euro obrotów), które składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, także jednoosobowe działalności gospodarcze.

Administracja skarbowa pomaga w składaniu JPK_VAT

Generowanie JPK_VAT przez mikroprzedsiębiorców będzie możliwe za pośrednictwem aplikacji e-mikrofirma, którą można pobrać ze strony internetowej www.jpk.mf.gov.pl. Przygotowana przez resort finansów aplikacja jest łatwa w obsłudze i dostępna dla wszystkich bez jakichkolwiek opłat. Aby pomóc w wypełnianiu nowego obowiązku przygotowano też krótkie filmy instruktażowe, w które pokazują jak krok po kroku wypełniać i wysyłać JPK_VAT.

Tutoriale są dostępne na kanale YouTube Ministerstwa Finansów.

Autoryzacja JPK_VAT na kilka sposobów

Do wysłania pliku JPK_VAT konieczna jest jego autoryzacja (uwierzytelnienie). Służy do tego jeden z dwóch podpisów elektronicznych: kwalifikowany podpis elektroniczny oraz Profil Zaufany eGO), który można w bardzo prosty sposób założyć w każdym urzędzie lub przez Internet.

Profil Zaufany to bezpłatny klucz do e-administracji - narzędzie, dzięki któremu można załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Warto założyć go jak najszybciej – przede wszystkim powinni to zrobić przedsiębiorcy. Profil Zaufany da im gwarancję łatwego, szybkiego oraz bezpiecznego podpisania i przesłania JPK_VAT. Profil Zaufany można założyć przez internet, na dwa sposoby – za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym. Wszystkie informacje na ten temat można znaleźć na stronie www.pz.gov.pl.

Dodatkowo, aby zapewnić płynny proces przesyłania JPK_VAT Ministerstwo Finansów zdecydowało o czasowym uruchomieniu możliwości uwierzytelniania pliku tak zwanymi danymi autoryzującymi. Podobne rozwiązanie funkcjonuje przy podpisywaniu rocznego zeznania podatkowego.

Infolinia KIS i dyżury ekspertów w urzędach skarbowych

Informacje w zakresie zakładania Profilu Zaufanego (eGO) będzie można uzyskać na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej. Dzwoniąc pod numery telefonów: 801 055 055 (z tel. stacjonarnych) oraz 22 330 03 30 (z tel. komórkowych) i wybierając w systemie zapowiedzi numer 7 nastąpi przekierowanie do konsultantów w Ministerstwie Cyfryzacji, którzy odpowiedzą na pytania związane z zakładaniem i potwierdzaniem bezpłatnego Profilu Zaufanego (eGO), przydatnego również do prawidłowego złożenia Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT). Ponadto Infolinia KIS czynna będzie także w soboty 17 i 24 lutego (w godzinach od 9 do 13).

Zachęcamy też do kontaktu z ekspertami w urzędach skarbowych. W każdym urzędzie skarbowym w Polsce wyznaczeni są specjalni koordynatorzy do obsługi w zakresie JPK_VAT. Oni również będą pełnili dyżury 17 i 24 lutego (soboty).

W województwie śląskim dodatkowo w czwartek 15 lutego o godz. 13:00 we wszystkich urzędach skarbowych zostaną zorganizowane szkolenia dla mikroprzesiębiorców dotyczące JPK_VAT.

JPK VAT w pigułce

Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT) to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej, w określonym układzie i formacie, ułatwiającym i standaryzującym przetwarzanie danych.

Kto składa JPK_VAT

Od 1 stycznia 2018 r. wszyscy podatnicy VAT, którzy składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K prowadzą elektroniczną ewidencję VAT (rejestr sprzedaży i zakupów VAT) i przesyłają ją jako Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT). Dotyczy to również najmniejszych przedsiębiorców – zatrudniających do 10 pracowników, o obrotach nieprzekraczających 2 mln euro rocznie, w tym także prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze.

Kiedy złożyć JPK_VAT

Informacje o prowadzonej ewidencji składa się jako JPK_VAT bez wezwania do 25. dnia po zakończeniu danego miesiąca (chyba że 25. dzień miesiąca wypada w dzień ustawowo wolny od pracy, wtedy jest na to czas do pierwszego dnia roboczego). Podatnik, który rozliczał się do tej pory metodą kwartalną, także prześle JPK_VAT co miesiąc. Pierwszy JPK_VAT za styczeń 2018 r. składa się od 1 do 26 lutego 2018 r. (ponieważ 25 lutego to niedziela). Przesyłanie JPK_VAT nie zwalnia podatników z obowiązku składnia miesięcznych lub kwartalnych deklaracji VAT.

Ważne: dane wykazywane w JPK_VAT powinny dokładnie odzwierciedlać ewidencję VAT oraz zgadzać się z danymi ujętymi w deklaracji VAT.

E-mikrofirma – prosta, intuicyjna i darmowa

Od 1 lutego 2018 r. podatnicy VAT otrzymali do dyspozycji nowe, bezpłatne narzędzie do wysyłania JPK_VAT – aplikację e-mikrofirma. E-mikrofirma nie jest programem finansowo-księgowym. To intuicyjna aplikacja ułatwiająca najmniejszym przedsiębiorcom wywiązywanie się z nowego obowiązku, w szczególności gdy nie korzystają z fachowej pomocy księgowej.

E-mikrofirma umożliwia m.in. wystawianie faktur krajowych, zapisywanie faktur zakupu, automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów czy dodanie sprzedaży paragonowej. Dzięki niej podatnicy automatycznie wygenerują JPK_VAT (na bazie ewidencji VAT), wyślą go do Ministerstwa Finansów oraz pobiorą Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

Inne ułatwienia dla podatników

Od 1 lutego 2018 r. są dostępne również nowe, ulepszone wersje:

• formularza JPK_VAT w formacie CSV do sporządzenia JPK_VAT,

• bezpłatnej aplikacji KLIENT JPK 2.0 (v.1.0.3.0) do przesyłania JPK_VAT.

W formularzu JPK_VAT przyjęto nową zasadę oznaczenia „celu złożenia" JPK_VAT. Cel złożenia „0" zarezerwowano dla pierwotnego rozliczenia, natomiast „1", „2", „3" itd. dla kolejnych korekt JPK_VAT za ten sam okres.

Dodano również pole z adresem e-mail, który ma ułatwić szybki kontakt organów podatkowych w przypadku rozbieżności w złożonym JPK_VAT.
Wypełnienie i aktualizowanie w strukturze JPK_VAT pola >Adres e-mail< umożliwia otrzymywanie na ten adres powiadomień z Ministerstwa Finansów, które dają podatnikowi prawo do korekty pliku bez konsekwencji.

Skąd pobrać e-mikrofirmę i pozostałe pliki

Aplikacja e-mikrofirma, a także formularz JPK_VAT i aplikacja KLIENT JPK 2.0 oraz informacje, jak utworzyć i wysłać JPK_VAT, są dostępne na stronie jpk.mf.gov.pl

Profil Zaufany (eGO)

Kluczowym elementem prawidłowego wysłania pliku jest jego autoryzacja. Składany plik JPK_VAT można uwierzytelnić: podpisem kwalifikowanym albo bezpłatnym Profilem Zaufanym (eGO).

Dzięki bezpłatnemu Profilowi Zaufanemu (eGO) mikroprzedsiębiorcy mogą:

• łatwo, szybko i bezpiecznie wysyłać wymagane pliki,

• mieć pewność, że właściwie autoryzują i podpiszą JPK_VAT.

Profil Zaufany (eGO) to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w Internecie (służy, jako elektroniczny podpis) i korzystać z wielu usług online na portalach urzędowych. Za jego pomocą można załatwić sprawy m.in. na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy założyć firmę w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby:

• przez system bankowości elektronicznej bez konieczności wychodzenia z domu,

• przez Internet potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym (lista na stronie www.pz.gov.pl). Potwierdzenia będzie można też dokonać podczas dyżurów w urzędach skarbowych w dniach 17 i 24 lutego w godzinach 9:00-13:00.

Szczegółowe informacje dotyczące możliwości założenia Profilu Zaufanego (eGO) znajdują się na:

·         www.pz.gov.pl

·         obywatel.gov.pl

·         lub na stronie jpk.mf.gov.pl w sekcji „jak złożyć JPK_VAT”.

 



 

 

 

 

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do