Reklama

Zwiększenie dostępności do kształcenia

AWAP
20/04/2011 10:40
Efektywny system kształcenia ustawicznego pomaga w zaspokojeniu własnych aspiracji bez względu na wiek, płeć, warunki rodzinne, stopień niepełnosprawności, miejsce zamieszkania, status społeczny czy materialny. Pojawia się konieczność większej dostępności do różnych poziomów, form i metod pozyskiwania wiedzy.

Priorytetowym działaniem Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia przez całe życie jest zwiększenie dostępności i ciągłe wzbogacania oferty programowej szkół i instytucji edukacyjnych. Nie bez znaczenia jest również tworzenie trwałych mechanizmów aktualizacji i rozwoju kwalifikacji zawodowych w miejscu pracy, w szczególności dla pracowników starszych lub o niskich kwalifikacjach.


Dostęp i różnorodność
Fundamentem do nauki jest przede wszystkim dostępność. Ma ona dwa wymiary: dostępność w znaczeniu „bliskość od miejsca zamieszkania”, jak również „łatwość zapisania się”. Weźmy najpierw pod uwagę pierwszą kategorię. Przedszkola i szkoły podstawowe tworzone są na wszystkich osiedlach. Nauka, zwłaszcza ta wczesna, musi być łatwo dostępna. Nie chodzi tu wyłącznie o wygodę rodziców (niewielu jest takich, którzy codziennie chcieliby dobrowolnie zawozić swoje dzieci na drugi koniec miasta), ale przede wszystkim o to, aby pierwsza nauka odbywała się możliwie blisko domu. Czyli na terenie znanym dziecku. Późniejsza edukacja może się odbywać już nieco dalej – gimnazja czy szkoły średnie. Studiowanie czy podejmowanie kursów może wymagać już nawet wyjazdu z miasta. Im większa różnorodność oferty edukacyjnej (i im większa specjalizacja), tym konieczne jest poszukiwanie tej odpowiedniej dla siebie dalej od domu. Dlatego też dostęp do informacji odgrywa równie istotną rolę. Takie wiadomości muszą być dostępne dla każdego, a przede wszystkim – widoczne. Dostępność do edukacji ma również trzeci wymiar – konieczne jest usuwanie barier (zarówno społecznych, jak i psychologicznych) w dostępie do kształcenia niektórych osób, np. niepełnosprawnych.

Jakość w rozwoju
Rozwój również jest w tym przypadku wieloznaczny. Ograniczmy się do dwóch kategorii. Pierwszą jest rozwój jednostki pod wpływem nauki. Biorąc pod uwagę dostępność do kształcenia ustawicznego, ważniejszą kwestią jest rozwój form kształcenia i stawianie na innowacyjne metody. Aby edukacja przynosiła wymierne efekty, niezbędne są właściwe metody i formy jej przekazywania. Suche wykłady tracą na znaczeniu. Człowiek lepiej zapamiętuje wtedy, kiedy ma do czynienia z konkretnym, namacalnym problemem i musi zająć się nim samodzielnie. Dlatego też ćwiczenia, warsztaty czy inne formy wymagające aktywności uczestnika – stają się podstawą nowoczesnego kształcenia. Wszystko to podnosi zarówno jakość przekazywania wiedzy, jak i jakość wiedzy, która została przekazana. Dzięki temu tworzy się podwaliny dla następców do podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Podczas zwiększania dostępności do kształcenia ustawicznego niezbędne jest monitorowanie zmian w celu zoptymalizowania sieci instytucji prowadzących działalność oświatową. Nieustanne tworzenie nowych programów ma również na celu opracowanie najodpowiedniejszej ścieżki edukacyjnej, która nie tylko jest efektowna, ale przede wszystkim efektywna.

Marek Szulc

Publikacja sfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego. Projekt "Szkoła nie tylko dla dzieci" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego
Funduszu Społecznego.
[url="http://www.szkolanietylkodladzieci.eu"]http://www.szkolanietylkodladzieci.eu


UWAGA: Archiwum dyskusji na forum znajdziesz tutaj.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do