
W dynamicznie rozwijającym się sektorze morskim i offshore jakość zabezpieczeń antykorozyjnych makluczowe znaczenie dla trwałości i bezpieczeństwa konstrukcji. Nieodpowiednio zabezpieczonepowierzchnie mogą generować ogromne koszty i stanowić zagrożenie dla środowiska. Dlatego właśnieinspektorzy powłok z certyfikacją FROSIO są tak cenionymi specjalistami na globalnym rynku pracy. Wdzisiejszym artykule przybliżymy, dlaczego certyfikat FROSIO jest uważany za złoty standard w branży i jakkonkretnie przekłada się na praktykę zawodową.
Certyfikat FROSIO, zarządzany przez Foundation for Scientific and Industrial Research at the Norwegian Institute of Technology, powstał w odpowiedzi na potrzeby wymagającego przemysłu naftowego i gazowego Norwegii. Z czasem zyskał uznanie międzynarodowe i dziś jest wymagany przez czołowe firmy z branży morskiej, offshore i przemysłu ciężkiego na całym świecie.
Co wyróżnia certyfikację FROSIO na tle innych programów:
Dla zrozumienia wartości certyfikatu FROSIO warto przyjrzeć się, jak wygląda praca certyfikowanego inspektora w codziennej praktyce. Inspektor FROSIO może być zatrudniony przy różnorodnych projektach:
Konstrukcje offshore narażone są na ekstremalne warunki - słoną wodę, skrajne temperatury i ciągłe oddziaływanie fal. Inspektor FROSIO nadzoruje tutaj zarówno proces przygotowania powierzchni, jak i aplikację specjalistycznych powłok morskich. Jego obowiązki obejmują kontrolę przygotowania powierzchni przed malowaniem, weryfikację warunków środowiskowych (temperatura, wilgotność),pomiary grubości mokrej i suchej powłoki, testy przyczepności i szczelności powłok oraz dokumentację całego procesu zgodnie z wymaganiami norm i standardów.
Przy budowie i remontach statków inspektor FROSIO jest odpowiedzialny za zapewnienie zgodności stosowanych systemów powłok z międzynarodowymi standardami, takimi jak IMO PSPC (Performance Standard for Protective Coatings). Jego rola jest kluczowa dla zapewnienia długotrwałej ochrony antykorozyjnej kadłuba i zbiorników, minimalizacji przestojów serwisowych, optymalizacji kosztówutrzymania floty oraz zapewnienia zgodności z wymogami towarzystw klasyfikacyjnych.
Mosty, tamy, elektrownie, zbiorniki - wszystkie te konstrukcje wymagają skutecznej ochrony antykorozyjnej. Inspektor FROSIO zapewnia, że zastosowane systemy powłok spełnią swoje zadanie przez założony okres eksploatacji. Jego praca obejmuje weryfikację specyfikacji systemów powłokowych, kontrolę procesu aplikacji, inspekcję finalną i dokumentację oraz okresowe kontrole stanu powłok.
Trójstopniowy system certyfikacji FROSIO odzwierciedla różne poziomy odpowiedzialności i kompetencji:
Może pracować pod nadzorem inspektora wyższego stopnia, wykonuje podstawowe pomiary i inspekcje, dokumentuje wyniki kontroli. Często pracuje przy mniej skomplikowanych projektach lub jako członek zespołu inspekcyjnego. Otrzymują go osoby bez doświadczenia lub z doświadczeniem niewystarczającym do uzyskania wyższego poziomu.
Może pracować samodzielnie przy standardowych projektach, interpretuje specyfikacje i normy branżowe, nadzoruje prace inspektorów poziomu I oraz raportuje bezpośrednio do kierownictwa projektu. Wymaga minimum 2 lat doświadczenia w zakresie ochrony antykorozyjnej.
Posiada uprawnienia do pracy przy najbardziej wymagających projektach, opracowuje specyfikacje i procedury kontroli jakości, rozstrzyga złożone problemy techniczne, może pełnić funkcje kierownicze w zespołach inspekcyjnych i często jest angażowany jako ekspert lub konsultant. Wymaga minimum 5 lat odpowiedniego doświadczenia zawodowego, w tym co najmniej 2 lata udokumentowanego doświadczenia inspekcyjnego.
Analiza rynku pracy dla inspektorów FROSIO pokazuje stabilny wzrost zapotrzebowania na specjalistów z tą certyfikacją. Wynika to z kilku czynników: rozwoju sektora morskiego i offshore (powstawanie nowych farm wiatrowych na morzu, platform i terminali LNG), zaostrzenia wymogów środowiskowych (wyższe standardy ochrony przed korozją w celu minimalizacji ryzyka wycieków i awarii), starzenia się infrastruktury (konieczność remontów i modernizacji istniejących konstrukcji) oraz globalnego uznania certyfikatu (możliwość pracy w projektach międzynarodowych).
Średnie wynagrodzenie inspektora z certyfikatem FROSIO jest znacząco wyższe od przeciętnych zarobków w branży technicznej, szczególnie przy projektach offshore i eksportowych. Dodatkowo certyfikat otwiera drogę do pracy w różnych krajach, co stanowi atrakcyjną perspektywę rozwoju kariery.
Załącznik:
szkolenia-frosio.jpg
Certyfikaty FROSIO mają ograniczony czas ważności i wymagają odnowienia zgodnie z oficjalnymi wymaganiami. Proces odnowienia wymaga:
Wymagane dokumenty:
Weryfikacja bezstronna:
Dokumentacja musi być potwierdzona przez bezstronną stronę (spoza Twojej firmy) poprzez:
Ważne terminy:
Dzięki współpracy GTR Engineering z Inspection Works - renomowanym, akredytowanym ośrodkiem szkoleniowym FROSIO - możesz teraz zdobyć ten prestiżowy certyfikat w Polsce, w języku polskim. Kurs obejmuje 80 godzin szkoleniowych (10 dni) i składa się z części teoretycznej i praktycznej, zakończonej egzaminem obejmującym część teoretyczną (4 godziny) i praktyczną (4 godziny). Kandydaci mają 3 próby zdania egzaminu.
Najbliższy kurs FROSIO odbędzie się w dniach 9-19 września 2025 roku w Trójmieście. Aby uzyskać więcej informacji o najbliższych terminach kursów FROSIO, wymaganiach i kosztach, skontaktuj się z GTR Engineering:
Telefon: +48 577 661 005
Email:[email protected]
Strona internetowa: kursfrosio.pl
GTR Engineering jest oficjalnym partnerem Inspection Works w Polsce.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie