Jak donosi PAP, Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) częściowo zmienił zdanie i?podejmie się analizy opłacalności rozbudowy węzła A4 w Jeleniu. Jest zatem szansa na?jego otwarcie. Jak pisze agencja, jest to reakcja na żądania władz miasta. SAM oczekuje jednak na wsparcie finansowe gminy przy analizie i rozbudowie węzła.
Informacja PAP na Onet.pl:
Zarządca A4 przeanalizuje opłacalność rozbudowy węzła w Jaworznie.
Przygotowanie analizy ekonomicznej ewentualnej rozbudowy częściowo zamkniętego obecnie węzła autostradowego w obrębie Jaworzna zapowiedział zarządca autostrady A4.
Czy Stalexport zamierza przeanalizować rozbudowę węzła w Jeleniu ? Koncesjonariusz, zarządzający A4 między Katowicami i Krakowem na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego, postanowił dostarczyć radnym Jaworzna danych do debaty nt. rozbudowy węzła w Jeleniu. Pewne jest, że wjazd na A4 byłby w tym miejscu płatny i – poza rozbudową samej drogi – gmina musiałaby sfinansować i utrzymać stanowiska poboru opłat. Stalexport, w oparciu o swoje know-how, postanowił dostarczyć radnym odpowiednich danych tak, by przyszłe decyzje gminy w tej kwestii opierać na realnej informacji nt. kosztów, bo przecież mówimy o środkach publicznych.
Na czym ma taka analiza polegać? Stalexport opracuje kosztorys inwestycji i przeanalizuje ewentualne, przyszłe przychody z opłat.
Skąd środki na te działania? Jakie to mogą być kwoty ? Koncesjonariusz przeprowadzi te analizy własnym staraniem i przekaże informacje gminie nieodpłatnie.
Jak wygląda współpraca z miastem? Czy oprócz oficjalnych listów istnieje jakaś dyskusja? Dyskusja pomiędzy miastem a koncesjonariuszem nie może przynieść realnych efektów bez udziału ministra infrastruktury. To właśnie pomiędzy miastem a ministrem powinien się toczyć główny dialog. Jeśli ewentualne decyzje ministra będące skutkiem tej rozmowy będą miały wpływ na wykonywanie przez Stalexport koncesji na zarządzanie A4, wówczas pomiędzy ministrem a koncesjonariuszem nastąpią dalsze uzgodnienia. Tak postrzegamy właściwą kolejność zdarzeń w tej sprawie.
Komentarz Tomasza Toszy z Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Jaworznie:
Bardzo jesteśmy ciekawi pisma Stalexportu – wygląda na to, że zarządzająca od kilkunastu lat 60 km prostej drogi spółka zajmująca się wcześniej handlem stalą będzie pouczać mieszkańców Jaworzna, że węzeł autostradowy jest naszemu miastu niepotrzebny. My mamy za sobą wszystkich ekspertów od inżynierii ruchu i rozwoju lokalnego – twierdzą oni że dostęp do autostrady jest konieczny.
Stalexport jest na autostradzie zaledwie gościem – jeszcze przez 16 lat. Gospodarzem w Jaworznie jesteśmy my, a autostrada należy do Państwa, czyli dla wszystkich obywateli. I to nasz rząd będzie decydował o losach węzła Jeleń. Tak jak zdecydował o przebudowie węzła Murckowskiego w Katowicach i odebraniu go Stalexportowi.
Chętnie posłuchamy argumentów koncesjonariusza choć wątpię, by konieczność wydania przez miasto kilkunastu milionów złotych na przebudowę węzła miało powstrzymać miasto przed otwarciem węzła. Nie boimy się takich wydatków.
UWAGA: Archiwum dyskusji na forum znajdziesz tutaj.
Aplikacja jaw.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Obserwuj nas na Google News
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!