Reklama

Jak wybrać nazwę (domenę) dla sklepu internetowego?

AWAP
25/10/2017 06:00
Jeżeli chcemy prowadzić biznes stacjonarnie, musimy zadbać o miejscu o dużym natężeniu potencjalnych klientów, a więc np. centrum handlowe lub ruchliwą ulicę. W sieci jest podobnie. Tyle, że funkcję fizycznego adresu pełni adres internetowy, a więc domena.

O ile w "stacjonarce" adres sklepu i jego nazwa to dwie różne sprawy o tyle w internecie nazwa sklepu jest jednocześnie jego adresem, a więc pełni podwójną funkcję. Tym ważniejszy jest wybór odpowiedniej domeny, co wcale nie jest takie proste.

Moja historia z Frago.pl


Zacznę może od krótkiego studium przypadku. Gdy tworzyłem własny sklep miałem ogromny problem jak go nazwać. Owszem pomysły były, ale wszystkie domeny, które przychodziły mi do głowy były zajęte. Albo całkowicie albo wolne był jedynie adresy z końcówkami .org czy .info, które mnie nie interesowały. Nie mogąc zarejestrować domeny "z palca" trafiłem na giełdę domen, gdzie mogłem przebierać w tysiącach różnych adresów. Pojawił się jednak kolejny problem: cena. Domeny, które wpadły mi w oko (ucho?) kosztowały grubo ponad 1000 - 1500 złotych, czyli dość dużo jak na pierwszy etap budowy sklepu.

Historia ta skończyła się tym, że za 300 złotych zakupiłem domenę, która nie mówi absolutnie nic o mojej działalności. A już na pewno trudno skojarzyć ją z akcesoriami do telefonów, które sprzedaje...

Jak się nie ma co się lubi...


Wnioski z powyższej historii są następujące: szukając nazwy dla sklepu internetowego raczej nie dostaniesz dokładnie tego czego szukasz. Dobre domeny są już zajęte. Cześć można odkupić, ale jest to drogie. Jeżeli masz pieniądze - możesz spróbować. Pytanie tylko czy nie lepiej zainwestować ich w budowanie marki swojego sklepu? Wszak wypromować można sklep o dowolnej nazwie. Przykładów jest mnóstwo: morele.net, emag.pl czy empik.pl też nie mają nazwy kojarzącej się z ich działalnością, a radzą sobie doskonale.

Tematyczność domeny czy obecność w jej nazwie słów kluczowych, kojarzących się z profilem sklepu jest - według mnie - mniej istotne. Dużo ważniejsze jest aby domena była:

Krótka - nieprzypadkowo najdroższe są domeny 2-3 literowe / znakowe. Ich ceny są kosmiczne i nie ma sensu za nie przepłacać. Nazwa powinna być jednak na tyle krótka by łatwo i szybko można było ją zapisać czy przedstawić w formie logotypu.
Łatwa do zapamiętania - sprawa absolutnie kluczowa. Chodzi o to, aby klient, który raz czy dwa zobaczy / usłyszy nazwę sklepu, mógł ją zapamiętać. Fajnie jeżeli może się ona z czymś kojarzyć. Morele.net na przykład kojarzą się z owocami, a Saturn - z nazwą planety.
Łatwa do przekazania - nazwę swojego sklepu będziesz wielokrotnie wymawiał, zapisywał czy drukował np. na wizytówkach. To również musi być proste, łatwe i szybkie. Unikać należy np. nazw z polskimi znakami. Po co za każdym razem tłumaczyć, że nazwa jest "bez polskich znaków"?
Z odpowiednią końcówką - jeżeli będziesz działał na terenie Polski, oczywiście pierwszym wyborem jest .pl, ewentualnie com.pl. Z tańszych opcji możesz rozważyć np. .net .eu czy .com, ale klienci raczej nie lubią innych udziwnień.

Gdzie znaleźć domenę?


Oczywiście idealną sytuacją jest taka, w której nazwę sklepu sobie wymyślisz, będzie ona wolna i ją zarejestrujesz. Niestety jest to raczej mało prawdopodobne. Gdzie zatem szukać ciekawych domen?

Świetnym miejscem jest giełda domen AfterMarket, gdzie znajdziesz tysiące propozycji, zwykle wraz z cenami, posegregowanych według cen, branży, itd. Tam zresztą wyhaczyłem domenę na własny sklep internetowy. Innym pomocnym miejscem jest forum di.pl - największe w Polsce forum poświęcone tematyce domen internetowych. Inspiracji możesz też szukać w serwisach, forach czy blogach właściwych dla Twojej branży, po prostu je czytając. Czasem jedno słowo czy zwrot, użyty całkiem przypadkowo, może się okazać świetną nazwą dla sklepu.

Materiał powstał we współpracy ze sklepem internetowym Frago.pl.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do