Reklama

Pacjent, który chce się poskarżyć na opiekę w szpitalu, musi się nieźle natrudzić

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
25/09/2024 05:46

Pod koniec czerwca br. weszły w życie przepisy, które zobowiązują wszystkie placówki medyczne posiadające umowy z NFZ-em do wdrożenia wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Nowe regulacje mają na celu zmniejszenie liczby zdarzeń niepożądanych oraz poprawę ogólnej jakości leczenia.

System zarządzania jakością obejmuje zasady, procedury, metody oraz opisy stanowisk pracy. Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy o jakości w opiece zdrowotnej placówki mają obowiązek monitorowania zdarzeń niepożądanych oraz wprowadzania rozwiązań zarządzających ryzykiem ich wystąpienia.

W teorii działa, w praktyce niekoniecznie

Niestety, rzeczywistość nie zawsze wygląda optymistycznie. Mimo że nowe przepisy zobowiązują placówki do stworzenia możliwości zgłaszania zdarzeń niepożądanych przez pacjentów, w praktyce takie narzędzia są rzadko stosowane.

Szpitale zazwyczaj dysponują procedurami zgłaszania zdarzeń przez personel, jednak pacjenci mają utrudniony dostęp do takich środków. Wielu z nich nie zdaje sobie sprawy z przysługujących im praw. Tylko nieliczne podmioty utworzyły specjalne formularze zgłoszeniowe dostępne online.

Ankiety dla pacjentów

Ministerstwo Zdrowia udostępniło ankiety, które mają być podstawą badania opinii pacjentów o placówkach medycznych. Ankieta składa się z 13 pytań, dotyczących m.in. opieki sprawowanej przez personel, wyżywienia i czystości. Ocen można dokonać w skali 0-10.

Jednak taka forma ankiety, chociaż pomocna, nie przyniesie istotnych informacji o zdarzeniach niepożądanych. Lepszym rozwiązaniem są dedykowane formularze, które pozwalają zidentyfikować konkretne obszary ryzyka.

Obowiązek do „odhaczenia”

Wiele placówek medycznych nie wdraża nowych przepisów w sposób systemowy. Często traktują one te regulacje jako czystą formalność, działając na zasadzie „odhaczenia” obowiązków. Brak sankcji za niewdrożenie systemu dodatkowo osłabia motywację do poważnego podejścia do przepisów.

Tymczasem tylko pełne wdrożenie wewnętrznych systemów zarządzania jakością, oparte na realnych analizach, może rzeczywiście poprawić jakość opieki zdrowotnej i zwiększyć bezpieczeństwo pacjentów.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do