
Poprawa płynności ruchu w Warszawie na wzór Jaworzna zapowiedział Tomasz Tosza. W wywiadzie dla transport-publiczny.pl Tomasz Tosza mówił o Wizji Zero i planach, które zamierza realizować w stolicy.
Tomasz Tosza, były zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie, obecnie pełni funkcję zastępcy dyrektora Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w Warszawie. Znany jest przede wszystkim z wdrażania koncepcji Wizji Zero, mającej na celu eliminację ofiar śmiertelnych na drogach. Jak sam mówi w wywiadzie dla portalu Transport-publiczny.pl "Ta dziedzina nauki jest niewiarygodnie młoda i spotyka się z kompletnym niezrozumieniem wśród zwykłych ludzi, bo jest całkowicie kontrintuicyjna. Jest niezgodna ze zdrowym rozsądkiem, czyli tak zwanym chłopskim rozumem."
W ramach tych działań Tosza w Jaworznie wprowadzał rozwiązania takie jak zwężanie pasów ruchu czy likwidacja zatoczek autobusowych. Jego praca w rodzinnym mieście wywoływała jednak ambiwalentne reakcje – jedni chwalili go za zdecydowane zmiany, inni krytykowali za utrudnienia w ruchu i zmiany, które budziły kontrowersje wśród kierowców.
Tosza rozpoczął swoją pracę w stolicy w ubiegłym roku, po ponad dwóch dekadach działalności w Jaworznie. Jak sam przyznał, początkowo nie był przekonany do podjęcia tej roli, jednak propozycja objęcia stanowiska w Warszawie okazała się na tyle interesująca, że zdecydował się na przeprowadzkę.
Teraz jego zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa drogowego w stolicy oraz usprawnienie ruchu w jednej z największych aglomeracji w Europie. Jego podejście w dużej mierze bazuje na doświadczeniach z Jaworzna, gdzie przez lata konsekwentnie realizował politykę nastawioną na ograniczenie liczby wypadków drogowych. W stolicy, jak podkreśla, chce wdrażać te same rozwiązania – stopniowe ograniczanie prędkości, inwestowanie w transport publiczny oraz zmniejszanie liczby pasów ruchu tam, gdzie jest to możliwe.
Pytanie, czy Warszawa może stać się drugim Jaworznem, pozostaje otwarte. W kontekście wielkości miasto stołeczne to zupełnie inna skala – ponad 1,7 mln mieszkańców i ogromne zapotrzebowanie na sprawną komunikację. Czy w tak dużej metropolii, gdzie codzienna mobilność jest znacznie bardziej skomplikowana niż w mniejszym mieście, sprawdzą się te same metody zarządzania ruchem? Czy zmiany w infrastrukturze drogowej, które w Jaworznie miały na celu poprawę bezpieczeństwa, sprawdzą się w stolicy, czy też wymagane będą zupełnie inne podejścia?
Tosza uważa, że Warszawa może czerpać z doświadczeń Jaworzna, ale zmiany muszą być wprowadzane stopniowo i ewolucyjnie, aby uniknąć społecznego oporu. Podkreśla także, że ograniczanie liczby pasów ruchu czy inwestowanie w transport publiczny to rozwiązania stosowane z powodzeniem w wielu europejskich miastach. Kluczowe, jego zdaniem, jest wprowadzenie systemowych rozwiązań, które sprawią, że korzystanie z transportu publicznego stanie się bardziej atrakcyjne niż jazda samochodem.
Choć Jaworzno przez lata uchodziło za przykład miasta, które skutecznie poprawiło bezpieczeństwo drogowe, to w ostatnim czasie sytuacja na jaworznickich drogach uległa zmianie. Coraz częściej dochodzi do kolizji, wypadków, a także zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym. Dane dotyczące liczby incydentów wskazują, że problem bezpieczeństwa drogowego w mieście nadal wymaga monitorowania i ewentualnych dalszych działań.
W Warszawie Tomasz Tosza ma przed sobą nie lada wyzwanie. Stolica nie tylko boryka się z problemem dużej liczby samochodów, ale także z koniecznością dalszej modernizacji infrastruktury drogowej. Wiele projektów, które będą realizowane w nadchodzących latach, ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych oraz zwiększenie roli transportu publicznego.
Pytanie pozostaje jednak otwarte – czy zmiany, które sprawdziły się w niespełna stutysięcznym Jaworznie, będą równie skuteczne w metropolii, gdzie codziennie porusza się kilka milionów osób?
Cały wywiad można przeczytać na : https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/jak-z-warszawy-zrobic-jaworzno-w-rozmowie-z-tomaszem-tosza-86370.html
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Niech się wykazuje nie minie rok a go wywalą za poronione pomysły i może zrozumiecie wreszcie że ten człowiek to chodząca katastrofa drogowa
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten człowiek świadomie utrudnia życie innym i o zgrozo jest z tego dumny! I robi to bezkarnie, no co za świat
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Karol Karol nie dla psa kiełbasa .Za tym przystojniakiem to kobiety szaleją ,zwłaszcza te co biorą za to kasę
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten facet powinien odpowiadać karnie za wszystkie błędne decyzje które podjął. Powinien ponieść pełny koszt przebudowy infrastruktóry jeszcze raz i naprawy autobusów miejskich które muszą telepać się na zatoczkach. Jego pomysły to wyimaginowane nowoczesne rozwiązania, które były eksperymentami, a nie rozwiązaniami które podparte były latami obserwacji i testów. No chyba że to Jaworzno było obszarem testowym, a teraz w Warszawie bążura czas na kolejne idiotyczne rozwiązania.
Biedni Warszawiacy... Zdemoluje im stolice... :)
jaworzno to rozproszona wiocha - moze tam bedzie wsparcie wladz, bo u nas to 10 lat za murzynami
Tobie mały człowieku psie kupy sprzątać! Bo dalej leżą i śmierdzą!
Nie dość, że mają Trzaskowskiego, to jeszcze Toszę. Hahaha dobrze im tak. Bogu dzięki, że już go u nas nie ma
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Pomysły tego lewaka są sprzeczne z logiką ,rozumem a on wiedząc o tym na siłe wdraża je na złość innym. To wyjątkowo złośliwy i nikczemny człowiek . My w Jaworznie musimy jeżdzić po zbyt wąskich i niewygodnych drogach a co ważniejsze niebezpiecznych tylko dlatego że szaleniec Tosza wdrażał swoje chore wizje w życie . Kierowcą życzę szerokiej drogi i oby Tosza nigdy do Jaworzna nie wrócił .
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten cały Tosiek ma jakieś korzenie Ukraińskie ale Białoruskie? Nazwisko strasznie do d...py Przyśniło mu się coś i od razu robił rewolucje... Dobrze, że w Jaworznie jednego czubka mniej...
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Wszystko juz napisane. Co innego nasza wioska rozproszona a co innego prawie 2 mln miasto. Powodzenia TT i nie wracaj do nas.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ludzie ,Tosza jak każdy bolszewik wie co dla was dobre. Wy ciemny lud nie zasługujecie na takiego wizjonera
Niech Wam zwęzi uliczki, niech Wam te zatoczki zlikwiduje, a te co będą niech wyłoży kostką Kocin garbem od rodziny, żeby autobusy rozklekotać. Zobaczycie piękną Warszawę, gdzie przystanek jednego autobusu to zatrzymanie 50 samochodów, a dwa autobusy będą się mijały na centymetry. Ten gość chyba zapomniał, że pojazdy z roku na rok są co raz większe... Nikt tak nie utrudnił ruchu w Jaworznie jak on, a w tym roku trup się ściele w tym mieście!
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Gdybym nie był regularnym bywalcem ulicy Podwale może bym Ci przytaknął dla świętego spokoju, ale niestety nie mogę bo piszesz głupoty. 1. Zwężenie drogi o 10 czy 15 centymetrów nie sprawiło, że nagle karetka nie ma jak przejechać między pojazdami. Karetka miała i zawsze będzie mieć problem przejechać ulicą Podwale z powodu szerokości pasa drogowego mocno ograniczonego zabudowaniami, przeszkodami terenowymi i granicami prywatnych posesji. Zachowanie przeciętnego polskiego kierowcy na widok pojazdu uprzywilejowanego to temat na osobną dyskusję. 2. Przez znaczną długość ulicy Podwale od skrzyżowania z Licealną w kierunku Centrum, bo zakładam, że o tym odcinku mówisz, krawężniki mają wysokość, która nie jest żadną przeszkodą dla samochodów osobowych albo wręcz są niemal zlicowane na zero z jezdnią. 3. Mogę się tylko domyślać, że argument karetki, tak chętnie powtarzany przez obrońców świętej przepustowości, ma na celu prostą grę na emocjach. 4. Nie mam żadnych ulubieńców. Nie robi mi różnicy kto jest autorem rozwiązań z zakresu budownictwa drogowego, z których korzystam na co dzień. 5. Spróbuj mi pokrótce wytłumaczyć jak chciałbyś rozwiązać problem szerokości pasa drogowego na tej ulicy. Usunąć chodnik żeby poszerzyć jezdnię? Przysunąć jezdnię pod drzwi wejściowe posesji? Zlikwidować miejsca parkingowe? 6. Przejdź się na spokojnie ulicą Podwale w środku dnia i zobacz z jaką prędkością porusza się większość pojazdów, a następnie wybierz się np. na ulicę Długoszyńską w Dąbrowie Narodowej, tam gdzie zginął pieszy w ostatnich dniach i zobacz z jaką prędkością poruszają się pojazdy na drodze o znaczeniu typowo lokalnym, która ma szerokość większą niż droga krajowa. Na drodze na której na 100% nie spotkasz patrolu drogówki. Szerokość drogi plus świadomość bezkarności wyłącza mózg wielkiemu polskiemu kierowcy. Tam większość pojazdów dosłownie zapier**la mając w dupie strefę 40 i obecność pieszych na jezdni. Teraz sobie pomyśl, że tak jest dosłownie na każdej "bocznej" szerokiej drodze. Może jak sobie to na spokojnie poobserwujesz to zrozumiesz czemu takie drogi powinny wyglądać jak ulica Podwale.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Stefan nie ma się co wstydzić przedstaw się i powiedz prawdę nazywasz się Tomasz Tosza bo nikt inny oprócz tego szkodnika nie pisałby takich głupot. Tobie nic nie pomoże , nawet nie ma co kierować w twoją stronę racjonalnych argumentów opartych na złych doświadczenia jaworznickich kierowców .Ty wiesz swoje i nikt ci nie powie że białe jest białe /mentalność bolszewika który wie lepiej co dobre dla ciemnego ludu/
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Szymo - napisałem coś sprzecznego ze stanem faktycznym? Nie mówię o opiniach i subiektywnych odczuciach. Tylko stan faktyczny. Gdzieś skłamałem w kwestii krawężników? Do niczego co napisałem nie dasz rady się odnieść i wyprowadzić kontrargumentu? Szkoda się wysilać bo co? Bo nie przytakuję głupotom bezrefleksyjnie powtarzanym przez kolejne osoby? Serio nie mam problemu wytknąć idiotyczne rozwiązania jak np. ulica Jaworznicka (choć po części, o ironio, posłuchano tam ludu) czy problematyczne początkowo dla "byle jakich" kierowców skrzyżowanie Armii Krajowej z Katowicką, a jeden z drugim zamiast odnieść się do wypowiedzi to jedzie ad personam i zadowolony. Chyba żeby się dowartościować bo nie wiem jaki może być inny powód próby prowadzenia "dyskusji" w taki sposób.
Przecież ci niedojrzały emocjonalnie Tomaszku pisałem że używanie racjonalnych argumentów nigdy nie znajdzie posłuchu u zadufanego w sobie palanta z wybujałym ego. Nie mam zamiaru wchodzić w dialog z głupcem który ma odmienne stany świadomości . Natomiast jestem rad że warszawiakom zrobisz "jesień średniowiecza " z ich komunikacji .W Jaworznie długo będą o tobie pamiętać . Ilość wypadków ,kolizji w mieście jest pośrednio związana z kretyńskimi rozwiązaniami komunikacyjnymi . Nie wspomnę o twojej wizji zero wypadków vide ostatnie tygodnie.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Zajebiście mi się podoba, że zamiast prowadzić normalną rozmowę atakujecie mnie osobiście i wmawiacie mi, że jestem kimś kim nie jestem xD Panowie, ile wy macie lat? 10? Z naszej trójki jako jedyny próbuję dyskutować jak człowiek używając argumentów, a jedyne co dostaję w zamian to epitety i jeszcze mi mówicie, że to ze mną nie da się prowadzić dyskusji podczas gdy sami nawet nie podjęliście takiej próby. I nie kurwa, nie nazywam się Tosza xD Generalnie nie udzielam się w Internecie praktycznie w ogóle. Raz na ruski rok się zdarzy z kimś nie zgodzić, ale w 95% przypadków prowadzi to do kulturalnej wymiany zdań i argumentów nawet jeżeli mamy kompletnie odmienne zdania na dany temat. Bez obrażania, dziwnych insynuacji i osobistych podjazdów. Niestety nie tym razem. Szkoda, a wręcz przykro. Wierzę, że gdy Panowie sobie na spokojnie przeczytają naszą konwersację to dojdą do wniosku, że nie było powodu żeby mnie atakować i, że akurat ja dyskutować na normalnym poziomie próbowałem. Mimo wszystko pozdrawiam obu Panów, życzę miłego wieczoru, a jako że jesteście kierowcami to również życzę szerokiej drogi ;) Dobranoc.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Nigdy więcej Toszy . Jaworzno rozwiązania komunikacyjne po jego fanaberiach wygląda jakby jakieś niedorozwinięte dziecko zaprojektowało . Wypadki ,stłuczki i kolizje niemal co dnia .drogi wąskie ,brak zatoczek .Ten chory z nienawiści do kierowców nikczemnik zrobił wszystko by utrudnić im poruszanie się samochodem. On jest chyba z jakiejś innej planety .
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Kpina z wyglądu jest słaba .Jego największa wada to niesłuchanie głosów rozsądku i niszczenie wszystkiego po bolszewicku.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Mirki i Janusze ze starych beemek i ałdi już się wyszczekały? Powiedzcie to rodzinom ofiar ostatnich wypadków w Jaworznie. Osobiście nie przepadałem za typem ale odkąd przestał się wtrącać w bezpieczeństwo ruchu przybyło nam trupów na drogach. Ciekawe, prawda?
Gamoni te wypadki to skutek jego idiotyzmów .Ogarnij się. Narobił głupot a teraz zbieramy żniwo ,masz problem z kojarzeniem związku pomiędzy skutkiem a przyczyną?
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Łajzy nie potraficie jeździć to wam przeszkadza kilka węższych ulic ha ha ha. Autobusy się na nich mieszczą a wasze pełnoletnie gruchoty nie dają rady? Wykupić kilka jazd na doszkolenie zamiast tu jęczeć. Od razu widać kto znalazł prawko w chipsach lub nie pamięta jak kilkanaście lat temu wyglądała sieć dróg w Jaworznie. Facet który słusznie toczy bój o spieprzone skrzyżowanie Grunwaldzkiej z Kolejową przynajmniej ma argumenty i wiedzę a powyższe wpisy to zwykłe plucie się anonimowych przegrywów. Do autobusów jak sobie na drodze nie radzicie, przynajmniej docenicie brak zatoczek ha ha ha.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ruki pa szwam .Co wam się ciemniaki nie podobają wąskie drogi? A kogo to obchodzi liczy się to że pan Tosza zadowolony a wy mordeczka w kubeł ,figę się znacie.
to ten geniusz co to obejrzał kiedyś film o skandynawii i zwariował? następnie wmówił swoje głupoty jaworznickiemu sołtysowi i wspólnie za miliony złotówek pozbawił większość Jaworzna zatoczek autobusowych? mieszkańcom wyłożył kostkę brukową pod oknami? no tak! to ten debil od afery mytego mięsa. posadzić gnoja do paki na wieki i ciągnąć kasę za zruinowanie miasta.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Niezłe robisz sobie jaja z TT. On jeszcze skłonny uwierzyć że to było na poważnie