Reklama

Co można, a czego nie można robić w przetargach publicznych?

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
22/09/2023 02:09
Sposobów na pozyskanie klientów jest bardzo wiele. W zależności od grupy docelowej mogą to być: negocjacje, marketing internetowy, grupa przedstawicieli handlowych, programy lojalnościowe czy przetargi. Każda z tych metod prowadzona jest zgodnie z indywidualną metodologią. Narzędzia perswazji dedykowane negocjacjom, mogą zupełnie nie przynieść skutku dla wdrażania programu lojalnościowego. I vice versa. W tym artykule skupimy się na zleceniach na roboty budowlane pozyskiwane z rynku zamówień publicznych. Podpowiemy co można, a czego lepiej nie robić podczas etapu wyboru wykonawcy.

Ogłoszenia przetargi publiczne – można zadawać pytania


Zlecenia na roboty budowlane z rynku zamówień publicznych mają formę pisemną. Pełną dokumentację upublicznia się w formie ogłoszenia. Przetargi publiczne wymagają dokładnego zapoznania się z przedstawionymi materiałami, które są podstawą do sporządzenia oferty. W przypadku skomplikowanych, często wieloetapowych zadań, nie zawsze da się odtworzyć obraz realizacji w stosunku 1:1. Jest to szczególnie często spotykane w zleceniach na roboty budowlane, gdzie trudno ująć w zestawieniu przedmiarowym wszelkie przewierty, przekopy czy materiały, które mogą być konieczne do wykonania z uwagi na niewidoczne gołym okiem kolizje z infrastrukturą techniczną. W tej sytuacji wykonawca ma możliwość wysłania wniosku o wyjaśnienie treści dokumentacji zamówienia. W ten sposób można poprosić na przykład o:

Dodatkowe zdjęcia prezentujące przedmiot zamówienia.
Zmianę parametrów oczekiwanego sprzętu na nowszy technologicznie.
Schematy prezentujące przebieg infrastruktury technicznej.
Przeprowadzenie wizji lokalnej.

Jeśli wniosek o wyjaśnienie treści wpłynie w terminie przewidzianym w ustawie Pzp, zamawiający ma obowiązek udzielić na niego odpowiedzi.

Ogłoszenia przetargi publiczne - można popełniać błędy


Przetargi publiczne są sformalizowane. Każda czynność podejmowana przez wykonawcę i zamawiającego musi być zgodna z dokumentami programowymi, w tym ustawą Prawo zamówień publicznych. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorcy muszą być zawsze nieomylni. Niedołączenie do oferty oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowania lub pełnomocnictwa do podpisania, nie kończy się odrzuceniem propozycji. W tej sytuacji zamawiający ma obowiązek jednokrotnie wezwać do uzupełnienia lub poprawienia dokumentów. Podobne konsekwencje będzie miało wadliwe uzupełnienie załączników do oferty, pod warunkiem, że nie dotyczą one kwestii kosztorysowych czy technologicznych.

Przetargi publiczne wyszukiwarka - można składać oferty na wiele postępowań jednocześnie


Każdy podmiot gospodarczy ma prawo samemu ustalać strategię uczestnictwa w przetargach publicznych. Wyszukiwarka postępowań pełna jest zleceń na roboty budowlane, które można albo zignorować, albo rozważyć złożenie w nich oferty. Małe przedsiębiorstwa, posiadające stosunkowo niewielkie zasoby, zazwyczaj startują tylko w wybranych projektach. Im większe ambicje wykonawcy, tym i liczba składanych ofert większa. Ma to swoje zalety i ryzyka. Wśród pierwszych należy wymienić:

Możliwość podpisania większej ilości kontraktów.
Minimalizowanie negatywnych skutków popełnienia błędów kończących się odrzuceniem oferty.
Szansę na wybranie najbardziej dochodowych zleceń na roboty budowlane.
Zapewnienie sobie stabilnego strumienia dochodów.

Do potencjalnych ryzyk zaliczamy:

Podpisanie zbyt wielu umów, których firma nie jest w stanie wykonać własnymi zasobami.
Przekazanie realizacji podwykonawcy, który może okazać się nierzetelny.
Utratę wadium – w przypadku rezygnacji z podpisania umowy na realizację zamówienia w ramach postępowania, na które składane było zabezpieczenie wadialne.

Oszacowanie szans i zagrożeń aktywnego wysyłania ofert jest niezwykle trudne, dlatego tak ważne jest utworzenie kompetentnego działu zamówień publicznych w firmie.

Przetargi publiczne wyszukiwarka – można korzystać z dodatkowych narzędzi


Ogłoszenia o prowadzonych postępowaniach przetargowych są dostępne na stronach internetowych zamawiających. Nie ma jednak możliwości, aby każdego dnia odwiedzać dziesiątki tysięcy witryn. Przeglądanie Biuletynu Informacji Publicznej czy prasy pomaga tylko częściowo. Jeśli zależy nam na dotarciu do kompletnego spisu aktualnie prowadzonych postępowań, powinniśmy wykupić dostęp do narzędzia z kategorii ‘przetargi publiczne wyszukiwarka’. Oferent.com.pl udostępnia swoim użytkownikom informacje o przedmiotach zamówienia, zamawiających oraz przekazuje pełną dokumentację. Wszystkie rekordy są filtrowane, dzięki czemu można łatwo ograniczyć pole wyboru do najbardziej interesujących nas lokalizacji czy zamawiających. Na stronie znaleźć można także informacje o zleceniach na roboty budowlane, licytacjach komorniczych czy planowanych inwestycjach. Platforma przewiduje darmowy okres próbny.

Ogłoszenia przetargi publiczne - nie można składać błędnych podpisów


Od początku 2021 roku rynek zamówień publicznych w Polsce jest elektroniczny. Ma to swoje korzyści (większa transparentność prowadzonych postępowań, trudność w naciągnięciu zasady uczciwej konkurencji), ale też wymagania. Jednym z nich jest właściwe składanie podpisów. Co do zasady, każdy dokument podpisany podpisem kwalifikowanym, jest obowiązujący i złożony poprawnie. W przypadku zamówień krajowych można posługiwać się także podpisem zaufanym lub osobistym. Niestety nietrzymanie się tych reguł bardzo często kończy się odrzuceniem oferty.

Ogłoszenia przetargi publiczne - nie można zapominać o pewnych dokumentach

Wspomnieliśmy już, że wykonawcy mogą popełniać błędy. Podkreśliliśmy też, że nie każdy defekt oferty zakończy się wezwaniem do uzupełnienia. Przykładowo, jeśli w Specyfikacji Warunków Zamówienia określono konieczność przedłożenia wraz z propozycją kart katalogowych oferowanego sprzętu, kosztorysów lub opisu technologii, a tych dokumentów ostatecznie zabrakło, zamawiający ma obowiązek ofertę odrzucić bez dalszego procedowania. Kluczowe jest w tym wypadku dokładne czytanie dokumentacji zamówienia.

Ogłoszenia przetargi publiczne - nie można modyfikować formularza oferty


Formularz oferty winien być sporządzony zgodnie z wymaganiami wynikającymi ze Specyfikacji Warunków Zamówienia. Jest on zawsze dołączony do postępowania i w takiej formie należy go uzupełnić i złożyć. Wykonawcy nie powinni samodzielnie dokonywać modyfikacji dokumentu w zakresie odnoszącym się do cen jednostkowych, czy też sposobu kalkulacji wynagrodzenia, chyba że co innego wynika z SWZ. Każda korekta formularza może uniemożliwić zamawiającemu porównanie propozycji, co będzie skutkować odrzuceniem oferty bez możliwości poprawy.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do