Reklama

Kompendium na temat zbiórki publicznej: Jak prawidłowo przeprowadzić i rozliczyć zbiórkę?

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
31/08/2023 00:06
Zbiórki publiczne stanowią ważny element wsparcia dla różnych inicjatyw społecznych, charytatywnych czy prozdrowotnych. Aby jednak były one prowadzone zgodnie z obowiązującym prawem, warto zapoznać się z podstawowymi informacjami na ich temat. Poniżej przedstawiamy kompendium wiedzy na temat organizowania i rozliczania zbiórek publicznych.

Czym jest zbiórka publiczna?


Zbiórka publiczna to akcja, której celem jest zbieranie darów (w postaci gotówki lub innych dóbr) od ludzi w przestrzeni publicznej, takich jak skarbony czy puszki. Zakres ofiar obejmuje zarówno datki pieniężne, jak i rzeczowe.

Cele zbiórki publicznej


Głównym celem każdej zbiórki jest wsparcie konkretnych działań z zakresu zadań publicznych. Może to być na przykład pomoc osobom chorym, promocja zdrowia lub wsparcie innych celów charytatywnych. Ważne, by cel zbiórki był zgodny z prawem i nie naruszał żadnych ustawowych przepisów. W trakcie trwania zbiórki dopuszczalna jest jej modyfikacja, ale musi ona pozostać w granicach ustawy o pożytku publicznym.

Kto ma prawo do organizowania zbiórki publicznej?


Nie można organizować zbiórki jako jednostkowa osoba. Zbiórka musi być przeprowadzona przez komitet społeczny, składający się co najmniej z trzech osób, które są w pełni zdolne do czynności prawnych i nie posiadają na swoim koncie przestępstw. Członkowie komitetu odpowiadają osobiście za wszystkie działania podejmowane w ramach zbiórki.

Prowadzić zbiórkę mogą natomiast:

Fundacje i stowarzyszenia,
Organizacje kościelne,
Komitety społeczne, które zostały stworzone specjalnie w celu przeprowadzenia danej zbiórki.

Jak zgłosić zbiórkę publiczną?


Zgłoszenie zbiórki odbywa się poprzez wysłanie odpowiednio wypełnionego formularza na adres Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji lub drogą elektroniczną poprzez portal zbiorki.gov.pl. Wszystkie niezbędne formularze są dostępne w sekcji "zgłoś lub rozlicz zbiórkę papierowo" na wspomnianym portalu. Zgłoszenie musi być dokładne, spójne i zgodne z danymi w akcie założycielskim.

Rozliczenie zbiórki po jej zakończeniu


Każdy organizator zbiórki ma obowiązek jej rozliczenia. Komitet społeczny jest zobowiązany do składania dwóch sprawozdań:

Sprawozdanie z przeprowadzonej zbiórki, które powinno zostać dostarczone w ciągu 30 dni od daty zakończenia zbiórki,
Sprawozdanie z rozdysponowania zebranych ofiar, które należy dostarczyć najpóźniej w ciągu 1 roku i 30 dni od dnia zakończenia zbiórki.

Podsumowanie


Organizowanie zbiórki publicznej to odpowiedzialne zadanie. Wymaga nie tylko zaangażowania i chęci niesienia pomocy, ale także znajomości przepisów prawa oraz dbałości o prawidłowe przeprowadzenie i rozliczenie całego przedsięwzięcia. Mając na uwadze powyższe informacje, możemy przyczynić się do tego, by każda zbiórka była prawidłowo zorganizowana i służyła wyznaczonemu celowi.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do