
Przepisy mają na celu m.in. zapewnienie dostępu do informacji, tak aby każda osoba była w stanie porównać oferty kredytodawców. Jakie są najważniejsze prawa konsumenta i w jakich przypadkach może pomóc nam prawnik bankowy?
Kredyt konsumencki jest udzielany wyłącznie osobom fizycznym. Nie może być on przeznaczony na cele związane z działalnością gospodarczą. Z punktu widzenia kredytobiorcy, jedną z najważniejszych kwestii jest konieczność spełnienia przez instytucję finansową obowiązku informacyjnego. Oznacza to, że klient musi otrzymać wszystkie informacje o warunkach przed podpisaniem umowy. Muszą one znajdować się w tzw. formularzu informacyjnym kredytu i obejmować dane dotyczące kosztów oraz okresu zobowiązania. Ponadto konsument musi zostać poinformowany o wszystkich składnikach kosztów oraz o wysokości RRSO, czyli rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania.
Głównym prawem konsumenta jest możliwość odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki w ciągu 14 dni od jej podpisania. W takim przypadku nie ponosi żadnych konsekwencji finansowych. Ponadto przysługuje mu prawo do wcześniejszej spłaty kredytu w dowolnym momencie. Bardzo ważne jest też prawo do spłaty kredytu walutowego w tej walucie, w jakiej był zaciągnięty, denominowany lub indeksowany.
Choć instytucje finansowe muszą przestrzegać ustaw, niejednokrotnie zdarza się, że w umowach pojawią się tzw. klauzule abuzywne, działające na niekorzyść konsumenta. Takie nieuczciwe praktyki wymagają interwencji i domagania się swoich praw. W tym przypadku może pomóc nam prawnik bankowy, który przygotuje całą dokumentację i będzie prowadzić rozmowy z instytucją.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie