Reklama

Silniki asynchroniczne i synchroniczne.

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
11/08/2023 10:48
Pomimo tego, że pierwotna konstrukcja silników elektrycznych powstała niemalże 170 lat temu, to dopiero w obecnych czasach możemy zaobserwować ich znaczący rozwój. Należy
podkreślić, że pojawienie się silników  elektronicznych niezaprzeczalnie zrewolucjonizowało cały rynek napędów. Dziś silniki elektryczne są wykorzystywane w różnych systemach automatyki oraz jako napędy maszyn.

Współczesne silniki elektryczne


Podstawowym zadaniem silnika elektrycznego jest przetwarzanie energii elektrycznej na mechaniczną. Oprócz tego w silniku elektrycznym możliwy jest proces odwrotny, tzw. zasada odwracalności pracy. Współczesne silniki elektryczne są proste w konfiguracji, a ich obsługa jest niezwykle łatwa. Konstruktorzy nowych napędów kładą w szczególności nacisk na ich sprawność oraz poprawę wszystkich parametrów pracy. Coraz częściej skupiają swoją uwagę na proekologicznej budowie i niewielkim zużyciu energii. Współczesne silniki są również coraz mniejsze, zachowując przy tym wszystkie swoje właściwości. Wśród silników można wyróżnić:

1. Silniki synchroniczne — są to bardzo szybkie silniki, które nadają się idealnie do zadań specjalnych. Dzięki zachowaniu niskiego momentu bezwładności ich dynamika, sprawność i sterowanie są na bardzo wysokim poziomie i to one pozwalają stosować synchroniczne efektory maszyn;

2. Silniki asynchroniczne — mają one specyficzne obszary zastosowań, m.in. wykorzystywane są do napędzania różnych elementów wykonawczych oraz występują w aplikacjach, które potrzebują mniejszego zaangażowania technologicznego.

Silniki synchroniczne


Silniki elektryczne synchroniczne to maszyny, które są zasilane prądem przemiennym. Prędkość silnika synchronicznego jest zawsze stała i nie jest uzależniona od napięcia zasilającego i obciążenia. Wśród silników synchronicznych wyróżnia się dwa rodzaje: silnik z biegunami utajonymi oraz silniki z biegunami jawnymi. Budowa silnika synchronicznego to twornik umieszczony na stojanie oraz uzwojenie wzbudzenia umieszczone w wirniku. W maszynach o niewielkiej mocy możliwe jest rozwiązanie odwrotnie, czyli umieszczenie uzwojenia twornika w wirniku – zasilanie przekazywane jest za pomocą pierścieni.

Silniki asynchroniczne


Jest to najczęściej stosowany rodzaj silnika elektrycznego zarówno w automatyce, jak i przemyśle. Badania wskazują, że ponad połowa mocy wytwarzanej w polskich elektrowniach zużywana jest właśnie przez ten rodzaj silnika. Ich największą zaletą jest prosta budowa i dobre parametry ruchowe. Wśród wad wyróżnia się w szczególności potrzebę dostarczenia mocy biernej indukcyjnej, co znacznie wpływa na straty mocy w liniach energetycznych oraz częste i zauważalne spadki napięcia, widoczne przede wszystkim w momencie rozruchu silnika.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do