Reklama

Zmiany w Krajowym Planie Odbudowy. Co dalej z Izerą?

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
15/03/2024 18:42
W piątek 15 marca Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej, podała szczegóły dotyczące modyfikacji Krajowego Planu Odbudowy. Zmiany wprowadzone w planie dotyczą m.in. projektu polskiego samochodu elektrycznego Izera.
W ramach rewizji Krajowego Planu Odbudowy projekt Izera miałby zostać przeniesiony do części pożyczkowej programu. Tym samym 4,7 mld zł zostałoby przeznaczone na inne cele. Z KPO Polska ma dostać łącznie 59,8 mld euro - 25,27 mld w postaci dotacji i 34,54 w formie preferencyjnych pożyczek.

- Na pewno będziemy chcieli, aby do części pożyczkowej trafił projekt produkcji pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, czyli stworzenia mocy produkcyjnych do budowy takich pojazdów, który to projekt w sferze publicznej nazywany jest inwestycją Izera, choć o Izerze nigdy w KPO nie było ani słowa - wyjaśnia wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko w rozmowie z Interią Biznes.

Oznacza to, że na polski samochód elektryczny Polska nie otrzymałaby bezpośrednio dotacji, ale istniałaby możliwość jego rozwijania za pieniądze z pożyczki, udzielonej np. na budowę fabryki - w przypadku, gdy założenia projektu zostałyby zweryfikowane pozytywnie.

Co z fabryką Izery?


13 marca spółka Mirbud poinformowała o podpisaniu listu intencyjnego z ElectroMobility Poland, spółką odpowiedzialną za Izerę, w sprawie budowy zakładu produkującego samochody elektryczne. Umowa ma jednak wejść w życie dopiero po uzyskaniu przez ElectroMobility Poland stosownych zgód korporacyjnych.

Jak poinformował przedstawiciel Mirbudu Interię Biznes, zmiana finansowania projektu z perspektywy generalnego wykonawcy niczego nie zmienia, warunki pozostają takie jak do tej pory.

Spółka ElectroMobility Poland działa już od 2016 roku, sama prezentacja marki IZera miałą miejsce w 2020. Od 2021 większościowym udziałowcem ElectroMobility Poland jest Skarb Państwa.

Izera została wpisana do Krajowego Planu Odbudowy, a konkretnie "wparcie dla gospodarki niskoemisyjnej", jeszcze przez rząd Mateusza Morawieckiego. Izera miałaby spełniać cel "wzrostu zainstalowanych mocy produkcyjnych nowych pojazdów zeroemisyjnych do połowy 2026 r., pozwalających na produkcję 100 tys. pojazdów w ciągu roku".

źródło: https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-izera-a-modyfikacja-kpo-wiadomo-co-dalej-z-polskim-elektryki,nId,7391746

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do