Reklama

Zmienili zapisy planu. "Dąbrowa Narodowa III" - Projekt uchwały trafia pod obrady

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
16/09/2025 08:20

Podczas sesji Rady Miejskiej 25 września radni będą decydować, czy przyjąć zmodyfikowany plan miejscowy zgodnie z projektem uchwały, czy też wyrazić sprzeciw, co w praktyce oznacza utrzymanie obecnego stanu lasu na obszarze objętym planem. Przyjęcie planu umożliwi realizację inwestycji budowlanych wspierających rozwój mieszkaniowy dzielnicy, jednak środowiskowe i społeczne konsekwencje tych działań wiążą się z ograniczeniem terenów leśnych. Odmowa uchwalenia planu z kolei uszanuje wolę mieszkańców sprzeciwiających się zabudowie lasu, ale może zahamować miejską strategię rozwoju i ofertę mieszkaniową - informuje urząd.

W procedurze planistycznej wpłynęło bardzo dużo uwag, zarówno po pierwszym, jak i drugim wyłożeniu projektu planu. Najistotniejsze uwagi i stanowiska mieszkańców dotyczyły:

  • Sprzeciwu wobec wycinki lasu oraz odstąpienia od sporządzania planu.
  • Konieczności zmniejszenia intensywności i wysokości nowej zabudowy.
  • Zachowania większej powierzchni zieleni, w tym rekreacyjnej.
  • Obaw związanych z ochroną środowiska i warunkami geologicznymi terenu (płytka eksploatacja górnicza).
  • Procedury konsultacji społecznych i rzetelności udostępnianych dokumentów.

Rada Miejska Jaworzna rozpatrzyła uwagi i podjęła decyzje:

Uwagi nieuwzględnione (najważniejsze grupy)

  • Wielka grupa uwag (ponad 800) dotycząca całkowitego odstąpienia od planu lub sprzeciwu wobec wycinki lasu została odrzucona.
  • Krytyka prognozy oddziaływania na środowisko oraz postulaty związane z nią zostały odrzucone z uwagi na pozytywne opinie instytucji ochrony środowiska i sanitariów.
  • Wnioski o radykalne zmniejszenie maksymalnej wysokości zabudowy do 3 kondygnacji zostały odrzucone jako niewspółmierne do założeń planu i potrzeb mieszkalnictwa wielorodzinnego.
  • Postulaty znaczącego zwiększenia udziału powierzchni biologicznie czynnej ponad ustalone minimum (np. do 60%) nie zostały uwzględnione, ponieważ obecne wskaźniki gwarantują kompromis między ochroną zieleni a rozwojem zabudowy.
  • Uwag dotyczących proceduralnych zarzutów o rzekome niedostatki konsultacji i naruszenia proceduralne nie uwzględniono, kierując się zachowaniem przepisów i pozytywnymi opiniami organów nadzorczych.

Uwagi uwzględnione częściowo

  • W odpowiedzi na postulaty zmniejszono zakres terenów zabudowy wielorodzinnej, tworząc bardziej wydzielone tereny zielone i las w zachodniej części obszaru.
  • Obniżono wskaźniki intensywności zabudowy z pierwotnie zakładanych wartości, maksymalną intensywność nadziemną ustalając na poziomie 1,2, a całkowitą intensywność do 2,2.
  • Zmniejszono maksymalną wysokość zabudowy w niektórych partiach planu, ale utrzymano 5 kondygnacji i 16 metrów jako maksymalny dopuszczalny wymiar.
  • Zachowano i rozbudowano tereny zieleni izolacyjnej, które mają służyć zarówno ochronie mieszkańców od hałasu, jak i zachowaniu ciągłości korytarzy zielonych.
  • Zwiększono udział nasadzeń rodzimych gatunków drzew i krzewów, zaznaczając konieczność utrzymania minimum 30% istniejącej zieleni oraz odtworzenia dodatkowych 40%.
  • Wyznaczono zasady ochrony przed hałasem i środowiskowe nakazy dotyczące ekologicznych technologii grzewczych i ograniczenia emisji.

Poniżej fragment uzasadnienia przygotowany przez Teobalda Jałyńskiego - Naczelnika Wydziału Urbanistyki i Architektury

(...) Rozwiązania przyjęte w planie miejscowym ważą interes prywatny i publiczny. Nie mniej do projektu planu w efekcie jego wyłożenia do publicznego wglądu zgłoszone były uwagi mieszkańców odnoszące się zasadniczo do ochrony istniejącego stanu zagospodarowania terenów będących własnością gminy. Wpłynęło wówczas 528 uwag i 1 petycja. 364 uwagi dotyczyły przede wszystkim odstąpienia od sporządzenia planu – postulat „stop wycince drzew”. 136 uwag dotyczyła odstąpienia od sporządzenia planu lub zmiany parametrów i wskaźników, aby zapewnić większy udział zieleni, mniej budynków, niższa zabudowa. Podobną treść miało 28 uwag wnoszących o zmianę parametrów zabudowy (nie poruszały kwestii odstąpienia od sporządzania planu). Petycja, podpisana przez 618 osób, dotyczyła podjęcia działań zmieniających studium i plan miejscowy, w celu ochrony lasu i wykluczenia zabudowy. Podobne zainteresowanie mieszkańcy wykazali podczas drugiego wyłożenia do publicznego wglądu – wpłynęło 925 uwag, które w przeważającej części dotyczyły odstąpienia od sporządzenia planu, część proponowała wprowadzenie przeznaczenia honorującego istniejący las i część zawierała postulaty zmniejszenia parametrów projektowanej zabudowy.

W terminie składania uwag wpłynęła również petycja ze sprzeciwem wobec kontynuowania prac nad uchwaleniem planu i żądaniem odstąpienia od procedury i działań zmierzających do realizacji planu, która jest rozpatrywana niezależnie w trybie ustawy o petycjach. Opisane aktywności mieszkańców należy uznać za przejaw dbania o interes ogólnospołeczny, a więc pośrednio również interes publiczny, który w rozumieniu zgłaszających uwagę ma polegać na ochronie lasu. W przedmiotowym planie rozpatruje się więc dwa różne interesy publiczne – z jednej strony zapewnienie kontrolowanego przez gminę rozwoju terenów mieszkaniowych, z drugiej strony ochrona zasobów środowiska przyrodniczego. Zapewnienie równowagi pomiędzy tymi różnymi interesami publicznymi opiera się na zasadzie kompromisu pomiędzy realizacją polityki przestrzennej miasta wcześniej ustalonej w studium a sprzeciwem części mieszkańców wobec zajmowania pod zabudowę lasów.

Ustalenia planu dają więc możliwości częściowego zainwestowania gruntów gminnych na nowe cele mieszkaniowe i usługowe (w mniejszym stopniu). Zmniejszono przy tym parametry nowej zabudowy, kształtując przy tym strefę zieleni izolującej oraz ograniczono możliwość zbyt elastycznego dopuszczenia różnych rodzajów działalności usługowych, preferując ochronę atrakcyjnej przestrzeni miasta przed dysharmonijnymi formami użytkowania terenów. Jednocześnie zachowano część gruntów leśnych, które mogą dalej służyć wszystkim mieszkańcom oraz wyznaczono przestrzeń do wykreowania urządzonych form zieleni rekreacyjnej, przy zachowaniu lub odtworzeniu istotnego udziału istniejących zadrzewień.

Rozpatrując więc rożne potrzeby publiczne, kierowano się przede wszystkim polityką przestrzenną miasta ustaloną w studium oraz w strategii rozwoju gminy, co jest ważnym interesem publicznym. Studium zapewnia równowagę użytkowego wykorzystania przestrzeni w skali całego miasta, co oznacza, że bilansowane są również zasoby środowiska przyrodniczego, które w Jaworznie są licznie reprezentowane i chronione w ramach różnych form obszarów prawnej ochrony przyrody. Stąd do rozwoju zabudowy mieszkaniowej wytypowano takie miejsca, które nie kłócą się z ogólną ochroną środowiska, a nawiązują do rozwoju istniejących obszarów o zwartej strukturze osadniczej, w dużym stopniu wyposażonych w infrastrukturę komunikacyjną i techniczną. Przy czym każdorazowo pewne ograniczenia w możliwości wykorzystania terenu wynikają wprost z ustaleń studium (m.in. dopuszczone funkcje przeznaczenia, nieprzekraczalne wskaźniki i parametry intensywności zabudowy, zapewnienie minimalnej powierzchni biologicznie czynnej).

Aktualne analizy ekonomiczne, środowiskowe i społeczne opracowane były na potrzeby sporządzania zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przyjętej pod koniec 2020 r. Między innymi poprzez kształtowanie polityki przestrzennej w studium, samorząd dba o szeroko pojęty interes publiczny, związany w szczególności z utrzymaniem stabilnej sytuacji ekonomicznej miasta, dążeniem do rozwoju gospodarczego, zwiększania liczby mieszkańców oraz zapewnieniem wysokiej jakości ich życia, w tym w aspekcie standardów zamieszkania i dostępu do usług.

Ciągle aktualne są analizy, które były podstawą przyjęcia w 2022 r. zmiany studium, w szczególności związane z problemem spadku liczby mieszkańców oraz zbyt niskim tempem zabudowywania terenów dotychczas wyznaczonych na cele mieszkaniowe w obowiązujących planach miejscowych. Dlatego jednym z ważnych interesów publicznych jest zwiększenie oferty terenów mieszkaniowych na gruntach gminnych, na których miasto ma realny wpływ na ich wykorzystanie, zwłaszcza w atrakcyjnej lokalizacji o dogodnych warunkach dostępu do usług i transportu publicznego oraz obsługi komunikacyjnej. (...)

Opracował: Teobald Jałyński - Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury

Poniżej w załączniku pełny projekt uchwały. 

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do