Reklama

Samochód Używany: Sprowadzany czy Krajowy?

Agencja
21/05/2025 10:12

Sprowadzane auta zdominowały polski rynek samochodów używanych z ponad 7 milionami pojazdów importowanych od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

W 2024 roku sprowadziliśmy aż 664 000 używanych samochodów, głównie z Niemiec – warto więc przy zakupie wykonać dokładne VIN decoder, aby mieć pewność co do ich historii.

Z jednej strony, auta krajowe często budzą obawy – ponad 41% z nich przeszło jakąś formę naprawy nadwozia, a 15% ma problemy z oświetleniem. Z drugiej strony, samochody sprowadzane mają niższy odsetek uszkodzeń karoserii (35%), jednak częściej występują w nich problemy z systemami bezpieczeństwa, takimi jak poduszki powietrzne. 

W tym artykule przeanalizujemy fakty i mity dotyczące aut z importu oraz krajowych, a także to, co naprawdę warto wiedzieć przed podjęciem decyzji o kupnie auta używanego w 2025 roku.

Jakie auto wybrać – krajowe czy sprowadzane?

Wybór między autem krajowym a sprowadzanym to jedna z kluczowych decyzji, przed którą stają kupujący na rynku wtórnym. Czym kierować się przy wyborze?

Auta krajowe: zalety i ograniczenia

Samochody pochodzące z polskiego rynku mają kilka istotnych zalet. Przede wszystkim łatwiej możemy zweryfikować ich historię serwisową i prześledzić przebieg. Rozmowa z właścicielem (a nie handlarzem importującym auta) daje większą pewność co do sposobu eksploatacji i faktycznego stanu pojazdu.

Jednakże statystyki dotyczące uszkodzeń nie są korzystne. Ponad 41% samochodów z Polski przeszło mniejszą lub większą naprawę blacharsko-lakierniczą, a 15% ma problemy z oświetleniem. Zawieszenie jest uszkodzone w 7,75% przypadków.

Samochody krajowe często są również uboższe w wyposażenie – to efekt tego, że w Polsce zwykle kupowano wersje podstawowe ze względu na wysokie ceny nowych aut.

Samochody sprowadzane: kiedy warto?

Warto rozważyć zakup samochodu sprowadzanego, gdy zależy nam na bogatszym wyposażeniu. Auta z importu częściej posiadają lepsze wyposażenie – klimatyzację, boczne poduszki powietrzne czy elektryczne dodatki.

Istotnym czynnikiem są również ceny. Analiza rynku pokazuje, że pojazdy pochodzące z Polski są zwykle droższe niż ich importowane odpowiedniki. Różnice cenowe są szczególnie widoczne w przypadku marek takich jak Opel, Ford i Volkswagen.

Średnio auto rejestrowane w Polsce było wcześniej użytkowane za granicą przez około 9 lat. Należy jednak pamiętać, że wśród importowanych aut z USA aż 95% miało uszkodzenia, a z Belgii prawie 93%. W przypadku najbardziej popularnych Niemiec, odsetek ten wynosi ponad 89%.

Czy auta z importu są zawsze gorsze?

W rzeczywistości mit o złym stanie sprowadzanych aut nie zawsze jest prawdziwy. Samochody produkowane na rynek polski są identyczne jak te na rynek europejski – nie ma możliwości, by zawieszenie było wykonane gorzej.

Samochody użytkowane głównie na autostradach (jak w Niemczech) mogą być w lepszym stanie technicznym niż te jeżdżące po mieście, nawet przy wyższym przebiegu. Auto z przebiegiem 400 tys. km może być w lepszym stanie niż pojazd z przebiegiem mniejszym o połowę.

Ponadto wiele obaw związanych z importem opiera się na stereotypach. Dobry komis oferuje zarówno auta krajowe, jak i importowane, a kluczem jest rzetelna weryfikacja przed zakupem - niezależnie od pochodzenia pojazdu. Jak podsumował ekspert z portalu Autoplac: "Prawdopodobieństwo zakupu dobrego auta sprowadzanego jest takie samo, jak szansa na kupienie wadliwego pojazdu o polskim pochodzeniu".

Gdzie i jak szukać używanego auta?

Poszukiwanie idealnego samochodu używanego wymaga nie tylko wiedzy o tym, jaki model wybrać, ale również gdzie go szukać. Na polskim rynku mamy dostęp do różnych źródeł – od portali internetowych po komisy samochodowe.

Portale ogłoszeniowe vs salony używanych

Internet stał się najważniejszym miejscem poszukiwań samochodów używanych. Największe portale ogłoszeniowe takie jak OtoMoto, Olx czy AutoScout24 oferują setki tysięcy ogłoszeń z zaawansowanymi opcjami filtrowania. Z kolei salony dealerskie zapewniają większą pewność zakupu, ale za wyższą cenę. Badania pokazują, że Polacy najchętniej kupiliby samochód od prywatnego właściciela, najlepiej od znajomego lub członka rodziny.

Komisy samochodowe oferują większy wybór aut importowanych, głównie z Niemiec, Francji i Włoch. Jednakże z badań wynika, że to właśnie komisy budzą największe obawy wśród kupujących. Warto pamiętać, że właściciele komisów są prawnie traktowani jako profesjonaliści, co daje nam prawo do reklamacji w przypadku ukrytych wad.

Gdzie szukać auta z Niemiec – praktyczne wskazówki

Poszukiwania auta z Niemiec najlepiej rozpocząć od sprawdzonych portali internetowych. Najpopularniejsze niemieckie strony to mobile.de (ponad 1,4 miliona ogłoszeń) oraz AutoScout24 (ponad 2,5 miliona ofert) – obie dostępne po polsku. Ponadto warto sprawdzić auto.de, gdzie samochody poddawane są szczegółowej kontroli jakości i objęte 12-miesięczną gwarancją.

Co istotne – na niemieckich portalach warto szukać ofert prywatnych sprzedawców (opcja "Privatanbieter"), wśród których można znaleźć prawdziwe perełki. Należy pamiętać, że aż 86,6% aut sprowadzanych z Niemiec przeszło jakieś kolizje lub wypadki.

Na co uważać przy zakupie auta z zagranicy?

Zakup auta z zagranicy niesie ze sobą szereg zagrożeń, których warto być świadomym przed finalną decyzją. Rocznie do Polski sprowadzanych jest około 50 tysięcy samochodów tylko ze Stanów Zjednoczonych, a każdy z nich może kryć niespodzianki dla nieświadomego kupującego.

Ukryte wady i brak gwarancji

Zdecydowana większość aut importowanych ma za sobą wypadkową przeszłość. W przypadku samochodów sprowadzanych z USA aż 95% miało uszkodzenia, z Belgii prawie 93%, a z Niemiec ponad 89%. Niestety, nieuczciwi handlarze często maskują te fakty, wykorzystując bariery językowe i utrudnioną weryfikację historii pojazdu.

Pamiętaj, że w przypadku zakupu od komisu obowiązuje Cię rękojmia za wady ukryte ujawnione do 6 miesięcy po zakupie. Jednak gdy zgodzisz się na zaniżenie kwoty na fakturze, w razie problemów możesz domagać się zwrotu jedynie kwoty na niej widniejącej. Warto zatem przed zakupem zlecić przegląd techniczny w niezależnym warsztacie.

Problemy z homologacją i rejestracją

Pod koniec 2024 roku pojawiły się problemy z rejestracją pojazdów sprowadzonych spoza UE. Wynikały one z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczącego ciągników Belarus, który wywołał zamieszanie w interpretacji przepisów. W praktyce niektóre wydziały komunikacji zaczęły wymagać numeru homologacji europejskiej.

Właściciel pojazdu ma obowiązek złożyć wniosek o rejestrację w terminie 30 dni od dnia nabycia lub sprowadzenia. Za niedotrzymanie tego terminu grozi kara w wysokości 500 zł, a w przypadku przekroczenia terminu o 180 dni - kara wzrasta do 1000 zł.

Porównanie kosztów i opłacalności

Finansowy aspekt zakupu samochodu używanego to kluczowa kwestia dla wielu kupujących. Analiza kosztów może rzucić światło na to, czy faktycznie import auta jest bardziej opłacalny niż zakup krajowego pojazdu.

Dlaczego sprowadzane auta są tańsze?

Różnica w cenach samochodów wynika z kilku czynników. Przede wszystkim, auta o wysokim przebiegu są w krajach zachodnich znacznie tańsze. Na przykład Mercedes 320 CDI z 2005 roku z przebiegiem 140 tys. km kosztuje w Niemczech około 12 000 euro, natomiast ten sam model z przebiegiem 360 000 km wyceniony jest jedynie na 4750 euro.

Samochody z zagranicy bywają tańsze również dlatego, że często mają za sobą wypadkową przeszłość lub są poważnie wyeksploatowane. W rzeczywistości, aby import był opłacalny dla handlarza, auto musi być albo "zajeżdżone", albo powypadkowe – czasem jedno i drugie.

Warto zaznaczyć, że przy zakupie do 20 tys. zł lepiej poszukać auta na rynku krajowym. Dopiero przy wyższym budżecie opłaca się rozważyć import.

Podsumowanie: Decyzja należy do Ciebie

Wybór między autem krajowym a sprowadzanym nie jest jednoznaczny. Podsumowując przedstawione fakty, każda opcja ma swoje mocne i słabe strony. Samochody krajowe oferują łatwiejszą weryfikację historii i stanu technicznego, lecz statystyki pokazują, że aż 41% z nich przeszło naprawy blacharsko-lakiernicze. Z kolei auta sprowadzane kuszą bogatszym wyposażeniem i niższą ceną, jednak niosą ze sobą ryzyko ukrytych wad i problematyczną przeszłość wypadkową.

Przede wszystkim pamiętaj, że pochodzenie samochodu nie jest jedynym wyznacznikiem jego jakości. Dobrze utrzymane auto z Niemiec, nawet z wyższym przebiegiem, może okazać się lepszym wyborem niż pojazd krajowy z zatajonym wypadkiem. Bez wątpienia kluczową rolę odgrywa dokładna weryfikacja pojazdu przed zakupem - niezależnie czy pochodzi on z Polski, Niemiec czy innego kraju.

Ostatecznie najważniejsza jest świadomość potencjalnych zagrożeń i dokładne sprawdzenie konkretnego egzemplarza. Sprowadzane auta stanowią większość ofert na polskim rynku wtórnym, ale to nie oznacza, że każdy z nich jest okazją. Analogicznie samochody z polskiego rynku nie zawsze oferują pewniejszy zakup. Weryfikacja w niezależnym warsztacie, sprawdzenie historii serwisowej oraz szczera rozmowa ze sprzedającym to złote zasady, które pomogą uniknąć kosztownych pomyłek - bez względu na pochodzenie wymarzonego samochodu.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do